Scriam, în decembrie 2020, despre faptul că municipiul Zalău, alături de comunele Mirșid, Hereclean, Crișeni și Meseșenii de Jos intenționează să constituie o asociație pentru serviciul public de transport local de persoane, astfel încât operatorul de transport persoane din municipiu, SC Transurbis SA, să poată presta servicii și pentru locuitorii comunelor menționate.
Conform prevederilor legale, pentru ca Transurbis să poată presta servicii și în celelelte localități din zona metropolitană Zalău era necesară înființarea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Utilități Publice pentru Serviciul Public de Transport Local de Persoane, respectiv aprobarea participării celor cinci unități teritorial administrative – Zalău, Mirșid, Hereclean, Crișeni și Meseșenii de Jos – la constiturea asociației.
Rolul Asociației era să asigure elaborarea și aprobarea Strategiei de dezvoltare a serviciului de transport public. Pe baza strategiei, să fie stabilite apoi investițiile necesare atingerii obiectivelor, precum și planul de implementare și analiza macrosuportabilității. Sursele de finanțare a investițiilor, spuneau atunci cei direct implicați, pot fi fonduri nerambursabile acordate de Uniunea Europeană sau de alte instituții financiare, fonduri de la bugetul de stat, de la bugetele locale ale asociațiilor, fonduri proprii sau atrase de operatori.
Organul de conducere al Asociației e Adunarea Generală, având ca membri primarii acestor comune și al municipiului Zalău. Adunerea Generală alege dintre membrii săi președintele Asociației, în speță primarul Ionel Ciunt.
După aproape un an de zile, nu s-a întâmplat mai nimic. Până la această dată, deși a fost înființată Asociația, nu s-a demarat procedura de organizare a serviciului de transport deoarece, după analiza costurilor cu serviciul, estimare realizată de operatorul public SC Trandurbis SA, reprezentanții comunelor nu s-au decis cu privire la asumarea acestor cheltuieli. Altfel spus, deși ar vrea să ajungă autobuzele Transurbis până în comunele lor, nu au bani să plătească un astfel de serviciu.
Costurile depășesc un milion de lei pe an în cazul unor primării
Tariful propus de SC Transurbis SA primăriilor este de 10,15 lei pe kilometru. În prezent, tariful practicat de operatorul de transport în contractul pe care îl are cu Primăria Zalău este de 8,53 lei pe kilometru.
Pentru un an de zile, sumele ajung la valori care depășesc posibititățile primăriilor.
Comuna Hereclean, pentru traseele Zalău-Badon, Zalău-Panic și Zalău-Dioșod-Bocșița ar avea de plătit, într-un an, 1.110.328 lei, dacă ar ar fi curse de luni până vineri, sau 1.721.009 lei, dacă ar fi curse de luni până duminică. Prețurile sunt fără TVA.
Comuna Crișeni, pentru traseul Zalău (capăt UAT)-Crișeni-Cristur, ar avea de achitat 378.530 lei, pentru curse de luni până vineri, sau 586.710 lei pentru curse de luni până duminică.
În cazul unui traseu mai lung, adică Zalău (Uz Casnic)-Crișeni-Cristur, prețul ajunge la 434.095 lei pentru curse de luni până vineri sau 672.847 lei pentru curse de luni până duminică.
Comuna Meseșenii de Jos, pentru traseele Zalău-Meseșenii de Sus și Zalău-Fetindia, ar avea de plată într-un an 399.504 lei, dacă s-ar efectua curse de luni până vineri, și 619.231 lei dacă ar fi curse de luni până duminică.
Pentru traseele Zalău (gară)-Meseșenii de Sus-Zalău (gară) și Zalău (gară)-Fetindia-Zalău (gară), tarifele ajung la 861.126 lei pentru curse de luni până vineri sau 1.334.745 lei dacă se fac curse în fiecare zi a săptămânii.
Comuna Mirșid, pentru ruta Zalău-Moigrad, ar avea de plată 72.105 lei pe an pentru curse de luni până vineri sau 111.763 lei pentru curse efectuate de Transurbis de luni până duminică.
Pentru ruta Zalău (gară)-Moigrad-Zalău (Brădet), tariful anual ar ajunge la 268.934 lei, pentru curse de luni până vineri, sau 416.848 lei, pentru curse de luni până duminică.
În total, într-un an de zile, costurile cu transportul public furnizat de SC Transurbis SA pentru cele patru comune ar fi de 2.332.957 lei, dacă ar opta toate pentru curse de luni până vineri, și ar ajunge la 5.247.610 lei dacă ar alege curse în fiecare zi a săptămânii.
Cele patru comune, acoperite parțial de curse care le tranzitează localitățile
Și, totuși, oamenii au nevoie să se poată deplasa. Transportul în comun nu ar trebui să fie o problemă pentru nimeni în anul 2021, mai ales că agenții economici de la oraș spun că ar avea nevoie de forța de muncă din mediul rural, doar că e mai greu pentru sălăjenii care locuiesc la sat să ajungă la serviciu.
Am întrebat la Consiliul Județean Sălaj dacă primăriile din Mirșid, Hereclean, Crișeni și Meseșenii de Jos au solicitat curse de transport pentru aceste comune, ținând cont că instituția este cea care gestionează serviciul public de transport județean de
persoane prin curse regulate.
“În decursul acestui an nu au fost înregistrate solicitări din partea acestor UAT-uri cu privire la asigurarea de noi curse regulate de transport călători în afară de cele existente sau cuprinderea unor trasee suplimentare în noul regulament.
În momentul de față, conform licențelor de traseu aflate în vigoare, preluarea călătorilor din comunele respective se realizează astfel:
Mirșid: prin cursa Văleni – Jibou – Zalău și retur, cod traseu 109. Propunem ca în viitorul regulament comuna Mirșid să fie cuprinsă și în cursa Zalău – Jibou – Hida – Dragu.
Hereclean: prin cursele Zalău Gară – Hereclean, cod traseu 111, Zalău – Recea – Panic, cod traseu 003. Acestor curse li se adaugă și alte trasee județene care conțin stația ”Hereclean”.
Meseșenii de Jos: prin cursa Zalău – Crasna – Mal, cod traseu 031. *Momentan această cursă se desfășoară pe traseul Zalău – Vârșolț – Crasna – Mal, având în vedere lucrările de reabilitare a drumului județean DJ191C (Nușfalău – Crasna – Aghireș – Creaca).
Crișeni: prin cursa Zalău – Cehu Silvaniei – Benesat și retur, cod traseu 006″, au precizat, pentru Graiul Sălajului, reprezentanții Consiliului Județean Sălaj.
Proiectul privind strategia de transport a județului, pus în dezbatere publică
În 1 octombrie, Consiliul Județean a pus în dezbatere publică Proiectul de hotărâre privind organizarea serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate pe raza administrativ – teritorială a Sălajului, în perioada 2022 – 2027.
Conform Regulamentului Uniunii Europene și a art. 16 din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, consiliile judeţene sunt obligate, prin intermediul autorităţii judeţene de transport, să asigure, să organizeze, să reglementeze, să autorizeze, să coordoneze şi să controleze prestarea serviciilor publice de transport desfăşurat pe raza administrativ teritorială a acestora.
”Ne dorim ca în urma dezbaterii publice să găsim cele mai bune soluții și să elaborăm un regulament pentru organizarea serviciului public de transport județean de persoane prin curse regulate, care să răspundă și să fie cât mai aproape de solicitările cetățenilor și operatorilor economici din județul Sălaj. În acest sens, așteptăm sugestii și propuneri formulate de către transportatori, primării, operatori economici, cetățeni, ONG-uri și nu numai”, a precizat Dinu Iancu-Sălăjanu, președintele Consiliului Județean Sălaj.
Cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare, în termen de 10 zile de la data publicării acestora pe site-ul Consiliului Judeţean Sălaj, adică până în 10 octombrie.
Programul de transport județean de persoane cuprinde un număr de 25 de trasee, cu lungimi cuprinse între 16 km și 97 km (
Zalău – Ileanda –Zalha).