În momentul în care vor fi realizați, Sălajul va avea peste 79 de kilometri de autostradă. Secțiunea 3B a Autostrăzii Transilvania este cea care traversează județul, fiind împărțită în mai multe subsecțiuni: Mihăiești (Topa Mică)-Zimbor, Zimbor-Poarta Sălajului, Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău (partea care include și Tunelul Meseș), Nușfalău-Suplacu de Barcău.

Stadiul lucrărilor, pe fiecare subsecțiune în parte, a fost prezentat în cadrul ședinței Colegiului Prefectural de miercuri, 25 septembrie, organizată de Instituția Prefectului Sălaj.

Pe subsecțiunea Mihăiești-Zimbor, cu o lungime de 12,34 kilometri, lucrările derulate de Asocierea SC SPEDITION UMB SRL (lider asociere) – SC TEHNOSTRADE SRL – SC ELECTROMONTAJ SA sunt în execuție, stafiul fizic fiind de 100% pentru trasare (predare amplasament și rețea de sprijin), 100% decapare strat vegetal și 98,5% pentru terasamente, săpături și umpluturi.
Tronsonul are 5 viaducte, 5 pasaje, un pod peste râul Almaș, 21 de podețe. Termenul de finalizare a lucrării este octombrie 2025.

Sunt lucrări în execuție și de la Zimbor la Poarta Sălajului, pe cei 12,24 de kilometri, executant fiind Asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L – S.C SPEDITION UMB S.R.L – S.C TEHNOSTRADE S.R.L.
Această bucată de autostradă include 10 viaducte, un pod peste pârâul Răstolț, 6 podețe. Nu figurează noduri rutiere, potrivit datelor prezentate, doar drum de legătură cu DN 1F- Poarta Sălajului. Și totuși, descărcarea se va face la nodul de la Românași, lucrare scoasă din contractul principal și licitată separat. Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL-SC Tehnostrade SRL are la dispoziție 10 luni pentru finalizarea nodului rutier.
Stadiul fizic al lucrărilor pe acest tronson este de 100% pentru trasare (predare amplasament și rețea de sprijin), 82,96% pentru decapare strat vegetal, 52% pentru terasamente, săpături și umpluturi. Lucrările efective la structura rutieră s-au realizat în proporție de 33,03%, în timp ce la partea de podețe, poduri, pasaje, viaducte, ziduri de sprijin, etc. s-a ajuns la 71,03%. Termenul de finalizare a lucrărilor este luna decembrie 2026.


Subsecțiunea următoare, Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău este, în continuare, sub semnul întrebării. Lucrările nu au demarat încă deoarece ne aflăm tot în etapa de licitație a proiectării și execuției, fără vreun termen clar de finalizare.
Cu o lungime totală de 41 de kilometri, acest segment cuprinde și Tunelul Meseș (lung de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens), plus 65 de viaducte, poduri și pasaje pe și peste autostradă.

De la Nușfalău la Suplacu de Barcău, tronson lung de 13,55 kilometri, lucrările au fost deja finalizate și recepționate anul trecut.

Cât privește centura Zalăului, se lucrează și aici dar mai avem de așteptat până să o putem folosi. Executant al celui de-al doilea tronson al variantei ocolitoare, lung de 5,35 de kilometri, este Asocierea SC SINOHYDRO CORPORATION LIMITEDSRL-GOODPROD. Decaparea stratului vegetal și lucrările de trasare au fost finalizate, terasamentele și umpluturile, precum și consolidările sunt aproape finalizate, dar lucrările efective la structura rutieră sunt gata în proporție de 47%. Termenul de finalizare este anul 2025, fără a fi precizată și luna.