decembrie 5, 2025

Personalul medical are bătăi de cap cu sistemul prin care verifică dacă pacientul e asigurat sau nu

imagine-articol0_42224

Scăpăm greu de… greutăţile pe care ni le pune un sistem care nu funcţionează şi pace. Ajuns la laborator pentru analize, trimis de medicul de familie, un zălăuan ne spune că i s-a cerut adeverinţă de asigurat. Omul nostru le-a comunicat asistentelor de acolo că ştie că, asigurat fiind, ele trebuie să caute în sistemul informatic, după CNP, şi să verifice astfel dacă este asigurat. Asistentele au accesat sistemul, însă, după ce i-au luat sânge, l-au informat că sistemul nu merge, probabil din cauză că e prea aglomerat, şi că, totuşi, trebuie să facă drumul şi să aducă adeverinţă de la CJAS Sălaj.
Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj a anunţat luna trecută printr-un comunicat de presă că, “potrivit prevederilor Ordinului Preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 581/08.09.2014, privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat, persoanei care necesită servicii medicale, medicamente, îngrijiri la domiciliu şi dispozitive medicale, cu excepţia celor din pachetul minim de servicii medicale, îi va fi verificată calitatea de asigurat de către furnizorul de servicii medicale ca urmare a interogării aplicaţiei pe site-ul CNAS (Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate – n.r.)”. Cu alte cuvinte, dacă o persoană asigurată se duce la medic, nu mai trebuie să umble pe la CJAS Sălaj după adeverinţă de asigurat. stop_coloana Medicul este obligat să verifice în sistem dacă pacientul este asigurat sau nu.
Preşedintele CJAS Sălaj, Marius Tăutu, ne-a spus ieri că orice furnizor de servicii medicale (medic de familie, spital etc. – n.r.) este obligat să verifice pe site-ul CNAS dacă pacientul este asigurat sau nu. “Orice furnizor este obligat să verifice calitatea de asigurat. Doar dacă există neconcordanţă între documentele prezentate de bolnav şi situaţia de neasigurat în sistem, atunci este îndrumat spre Casă şi să-i rezolvăm problema cetăţeanului. Dar ei sunt obligaţi să verifice şi să scoată la imprimantă dovada de asigurat după ce au verificat în sistem”, a explicat Tăutu.
Cu alte cuvinte, doar dacă sistemul arată că persoana este neasigurată, când, de fapt, este asigurată, pacientul trebuie trimis la CJAS Sălaj pentru lămuriri. Însă ce ne facem când sistemul funcţionează greu? Fie asistentele sau medicii trebuie să ne creadă pe cuvânt, că suntem asiguraţi, fie putem păţi să fim trimişi la CJAS Sălaj pentru adeverinţă.
Sistemul este, potrivit reprezentanţilor CJAS Sălaj, o măsură tranzitorie şi va fi înlocuită anul viitor de cardul naţional de sănătate, care va face dovada calităţii de asigurat.