Primaria Zalau are în subordine patru societați comerciale care ar trebui sa faca traiul mai bun pentru locuitori. Este vorba de Transurbis, Citadin, DGADP și Uzina Electrica. Modul de subordonare a acestora difera în funcție de statutul lor legal, dar ideea e ca de la primarie li se pretinde ce sa faca și cât sa faca și de primarie depinde eficiența lor.
Cert e ca acum cele patru societați fac traiul mai ușor și mai bun pentru cei 17 directori și șefi de servicii care sunt angajați și platiți cu bani buni. Nu numai ei, ci și mulțimea de reprezentanți din Adunarile Generale ale Acționarilor din societațile amintite.
A plouat cu directori
Direcția Generala de Administrare a Domeniului Public (DGADP) este singura instituție publica în care toți angajații au statutul de funcționari publici. DGADP nu are nici Adunarea Generala a Acționarilor și nici Consiliul de Administrație. Transurbis și Citadin sunt societați comerciale care au ca acționar unic Consiliul Local Zalau. Toți angajații ai Citadin și Transurbis sunt personal contractual. Cele doua societați au Adunarea Generala a Acționarilor și Consiliul de Administrație.
Am reușit sa aflam doar componența Consiliului de Administrație și membrii AGA Transurbis. Cei care decid la Citadin sunt ținuți în secret. Cel puțin pe site-ul primariei și pe cel al instituției nu apar.
Membrii AGA Transurbis sunt Culda Dragușin Liliana Adriana, Moșincat Vasile Danuț și Gomboș Mikloș.
Consiliul de Administrație al Transurbis este format din Bican Aurel Mircea, Marc Maria, Dobra Cristian, Pusok Andrei și Lupa Gavril.
La ora actuala, Transurbis îl are ca director general pe Dan Ruzici, cu contract pe o durata de patru ani. Pe lânga Dan Ruzici, la Transurbis mai sunt un director economic, un director comercial, un contabil șef, un șef pe serviciul de juridic, un șef de SSM, un șef de coloana și un șef de autobaza. Plus membrii AGA.
DGADP îl are ca director pe Aurel Bican. DGADP are doar un director general, pe Bican, dar are șapte șefi de servicii.
Citadin are un director general, Fagarașan Viorel, un director tehnic, un director execuție, un director producție, un director economic, un șef birou personal și un șef birou producție. Plus membrii AGA.
Uzina Electrica are cu siguranța un director și membrii AGA; aici nu am aflat înca cu exactitate date despre conducere, dar niciodata nu va fi prea târziu.
DGADP și Citadin fac aceeași treaba de șase ani, dar cu mai mulți directori și șefi decât înainte vreme
Firma Citadin, din subordinea Primariei Zalau, are din 10 august un nou director executiv. Noul director executiv este Fagarașan Viorel, fostul director de producție din cadrul firmei. Vechiul director, Nicoara Virgil, a ramas în cadrul instituției pe un alt post, conform viceprimarului Teodor Balajel, care se ocupa de relația Primariei cu Citadin. Nicoara a fost schimbat pentru ca la începutul lunii august i s-a terminat mandatul de patru ani la conducere, iar Adunarea Generala a Acționarilor (AGA) – din care nu știm cine face parte – a decis schimbarea lui. Noul director a fost numit interimar timp de patru luni, cu posibiltiatea prelungirii contractului cu înca doua luni, pâna ce se va reuși organizarea unui concurs pentru ca postul sa fie ocupat pe un nou mandat de patru ani.
Pentru a putea restructura Direcția Generala de Administrare a Domeniului Public fara sa faca disponibilizari, Primaria Zalau a luat decizia, în iulie 2010, ca mai multe servicii sa treaca la nou înființata, pe acea vreme, societate comerciala SC Citadin SRL.
În 2010, ADP-ul numara 322 de angajați, în timp ce astazi, DGADP are 60 de angajați și opt șefi.
Serviciile ale ADP precum reparații strazi, salubrizare stradala, spații verzi și ecarisaj au trecut în 2010 în subordinea Citadin SRL. În atribuțiile societații Citadin au intrat din 2010 serviciul de administrare a domeniului public și privat al municipiului Zalau, cuprinzând activitațile de administrare și reparație a strazilor, întreținerea spațiilor verzi, a mobilierului urban, a fântânilor arteziene, a monumentelor și gestioneaza câinii fara stapân. ServiciuI de salubrizare al Citadin cuprinde activitațile de maturat, spalat, stropit și întreținere cai publice, de asemenea curațarea și transportul zapezii de pe caile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț. Serviciul de canalizare din cadrul Citadin se ocupa de activitatea de evacuare a apelor pluviale și de suprafata din intravilanul localitatii.
Restul serviciilor, cimitire, piețe, întreținere parcuri, toalete publice, semnalizare rutiera au ramas în administrarea DGADP.
Împarțirea serviciilor ADP între DGADP și Citadin a permis pastrarea numarului de angajați ai ADP, dar a sporit totodata numarul de directori și șefi de servicii, pentru ca, nu-i așa?, o instituție trebuie condusa.
Scandal în Consiliul Local pe un loc în AGA; pentru ca sunt 500 de lei pe ședința
Ședința de Consiliu Local al municipiului Zalau din 14 iulie a adus primul scandal între noii consilieri locali din Zalau. Punct important pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local a fost referitor la mandatarea de noi reprezentanți ai municipiului Zalau în cadrul Adunarii Generale a Acționarilor (AGA) de la SC Citadin Zalau SRL și de la SC Transurbis SA. Au fost propuși câte 4 – 5 reprezentanți pentru AGA fiecarei societați. Bineînțeles ca doar un reprezentant al primariei va accede în AGA. stop_coloana S-a trecut la votul secret cu bilețele și numararea voturilor de catre o comisie aleasa ad-hoc, într-o alta sala. Consilierii au dezbatut intens proiectul pâna sa cada de comun acord cu omologarea votului, creându-se o stare de nervozitate în ședința.
În AGA de la Citadin a fost ales în cele din urma Deak Francisc, iar în AGA de la Transurbis a fost ales Traian Condea.
A fost scandal apoi privind indeminzația pe care o primesc membrii din AGA celor doua societați. În hotarârea Consiliului Local al municipiului Zalau se stipuleaza faptul ca membrii AGA vor primi o indemnizație de 500 de lei pentru fiecare ședinta, dar nu mai mult de una pe luna.
Consilierul Claudiu Bârsan, fost viceprimar, a propus ca membri AGA sa nu fie indemnizați. El s-a bazat pe un Memorandum al Guvernului care prevede ca „reprezentanții statului la Adunarile Generale ale Acționarilor (AGA) ale companiilor de stat nu vor fi remunerați suplimentar”. Bârsan a propus acest amendament, iar toți consilierii au fost de acord ca propunerea sa fie supusa la vot deschis. Când a venit însa momentul ridicarii mâinii, doar cei patru consilieri ai PNL au votat împotriva acordarii indemnizației. Ceilalți 16 consilieri s-au abținut de la vot. Adica nu prea le-a venit la socoteala sa nu le pice pleasca de 500 de lei pe ședința în cazul în care au norocul sa fie aleși în vreo AGA.
Primarul și viceprimarii administrației Capîlnașiu au avut probleme de integritate pentru banii din AGA
Toți aleși locali care au condus Primaria Zalau în mandatul trecut, cu excepția lui Claudiu Bîrsan, care a înlocuit-o pe Daniela Coța în funcția de viceprimar, au probleme cu Agenția Naționala de Integritate, care i-a acuzat de incompatibilitate.
Potrivit ANI, fostul primar Radu Capîlnașiu a deținut funcția de primar și calitatea de reprezentant al Municipiului Zalau în cadrul Adunarii Generale a Asociaților (AGA) la E-star SA Distriterm S.R.L. și la Citadin Zalau S.R.L.
Daniela Gabriela Coța este acuzata de ANI de incompatibilitate în perioada 30 iulie 2008 – 28 octombrie 2013, întrucât, simultan cu funcția de viceprimar al Municipiului Zalau, a deținut și funcția de reprezentant al primariei în AGA la trei societați comerciale de interes local. Este vorba de S.C. TRANSURBIS S.A., în perioada 30 iulie 2008 – 28 octombrie 2013; S.C. CITADIN ZALAU S.R.L., în perioada 19 august 2010 – 28 octombrie 2013, și S.C. UZINA ELECTRIC} ZAL}U S.A., în perioada 23 iulie 2012 – 28 octombrie 2013.
ANI mai spune ca fostul și actualul viceprimar Nicolae Fazakaș s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada 23 iulie 2012 – 26 august 2013, întrucât a deținut simultan atât funcția de viceprimar al Municipiului Zalau, cât și calitatea de reprezentant al Municipiului Zalau în Adunarea Generala a Acționarilor în cadrul S.C. TRANSURBIS S.A..
Cei trei au încalcat astfel dispozițiile art. 87, din Legea nr. 161/2003, potrivit carora funcțiile lor sunt incompatibile cu funcția de reprezentant al primariei în adunarile generale ale societaților comerciale de interes local, spune comunicatul ANI.
Mediul de afaceri propune soluții Primariei Zalau
Am discutat cu mai mulți antreprenori din Zalau, știut fiind ca în contextul economic actual reprezentanții mediului de afaceri sunt constrânși la eficiența maxima. Le-am cerut parerea referitor la nmarul mare de șefi din administrație. Au o provocare pentru noua administrație condusa de Ionel Ciunt – unificarea societaților comerciale subordonate. Prin unificare s-ar ajunge la dinamizarea lucrarilor în realizarea unui oraș mai frumos și confortabil, dar și la reducerea substanțiala a cheltuielilor de administrare a societaților, cu cel puțin 25 – 30 de procente.
„În prezent, trei societați ale Primariei Zalau, respectiv Citadin, DGADP și Uzina Electirca au în obiectul de activitate lucrari care trebuie sa întrețina orașul. Trei bugete, trei conduceri, trei consilii, trei adunari generale, în general numite politic, dotari tehnice și salariați, capacitați financiare, tehnice și umane, care în general nu sunt folosite eficient. Avem un Citadin care s-a desprins din ADP doar pentru a evita o reducere de personal. Avem o societate, Uzina Electrica, – cu sediul modernizat pe 11 miliarde de lei vechi, care trebuia pastrata politic și caruia trebuia sa i se gaseasca un obiect de activitate. Acum i s-a gasit. În colaborare cu o firma privata, ca sa aprinda becurile în oraș și sa întrețina, pe bani foarte mulți, centralele termice din sistemul de învațamânt patronat de Primaria Zalau”, ne spune un cunoscut întreprinzator din Zalau
O alta provocare pentru primțarie ar fi lansarea în dezbatere publica a acestei soluții de unificare a serviciilor publice. Ce putem adauga este ca asta ar însemna ca mulți directori și șefi pe bani publici și-a pierde scaunele calduțe. Are Primaria Zalau voința sa eficientizeze cheltuirea banilor adunați de la locuitorii orașului?!