Potrivit noii legi a pensiilor, care intră în vigoare de la 1 septembrie 2024, românii stabiliți în străinătate trebuie să facă dovada, la fiecare șase luni, că încă trăiesc. Aceștia trebuie să transmită semestrial un certificat de viață, pentru a mai putea încasa pensiile cuvenite. În cazul beneficiarilor stabiliți în străinătate (nerezidenți), certificatul de viață se transmite, din proprie inițiativă, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an.

Certificatul de viață trebuie semnat în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.

Sintagma “autorități legale” se referă la instituții de pensii, autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv reședință, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL – UIL) din Italia, etc.

În situația în care nu se prezintă certificatul de viață în termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendată, începând cu luna următoare expirării termenelor prevăzute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecărui an).

Reluarea plății drepturilor de pensie se va face abia după transmiterea certificatului de viață, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție.

Astfel, în cazul beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, primele certificate de viață se vor transmite până la data de 30 septembrie 2024.

Transmiterea certificatului de viață către casa teritorială de pensii se poate face prin orice mijloace de comunicare: poștă, fax, e-mail.

În cazul noilor beneficiari nerezidenți, dacă între data depunerii cererii de pensionare și data primei plăți a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie și cu o adresă de informare, un exemplar al certificatului de viață, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului, semnat și ștampilat, care atestă faptul că beneficiarul este în viață.