Mare atentie pe unde treceti strada! Trei treceri de pietoni din Zalau au fost mutate, ca parte a proiectului de implementare a sistemului inteligent de monitorizare a traficului. Trecerea de pietoni de langa Politie a fost mutata cu cinci metri mai sus, inspre Tribunal, unde a fost montat un nou semafor. Pentru pietoni, dezvatul e greu, asa ca oamenii trec tot pe unde treceau inainte, doar ca ocolesc bordurile din plastic amplasate in mijlocul vechii treceri de pietoni. Unii, mai nehotarati, fac o diagonala intre vechea trecere, ramasa inca marcata pe sosea, si cea noua, semnalizata cu semafor si indicator, dar fara zebra desenata pe asfalt. Cateva sute de metri mai jos, spre autogara, o alta trecere de pietoni a fost relocata. Desi aceasta era bine plasata, intrucat era pozitionata exact in zona magazinelor din zona, acum a fost mutata cinsprezece metri mai sus. Singura explicatie logica pentru noul amplasament este existenta stalpului de iluminat de care sa fie atarnat semaforul. A fost mutata cu cativa metri mai inspre oras si trecerea de pietoni din fata Casei de Pensii. A fost montat si aici un semafor cu buton, iar vechea trecere de pietoni, blocata cu borduri din plastic. Atat pietonii cat si soferii sunt confuzi in fata modificarii. Pietonii se gandesc de doua ori pana sa se decida pe unde sa treaca, iar soferii nu prea stiu unde sa opreasca la rosu. Unii franeaza la o distanta considerabila, altii opresc aproape pe trecere.
Semafoare aproape corelate
In Zalau, tocmai ce a fost dat in folosinta noul „sistem inteligent” de semaforizare, care se autoregleaza, filmeaza si cate si mai cate. Sau cel putin a fost dat partial in folosinta. Noile semafoare din oras sunt corelate si nu prea. Din centru, de la Primarie, poti prinde verde la toate semafoarele, daca mergi cu viteza constanta pana in zona Ciuperca, unde stai la semafor. Nu pornesti bine de pe loc, ca intervine apoi semaforul cu buton de la Lidl, care rupe ritmul. Urmeaza semaforul de la Uz Casnic, singurul care mai are cronometru si nu e corelat cu restul. Am facut un test, in jurul amiezei, la o ora deloc aglomerata. Am facut din centru pana la gara unsprezece minute si douazeci de secunde. Am circulat, in medie, cu 25 de kilometri la ora. Un biciclist bun ajunge din centru pana la gara tot in douasprezece minute. Daca am fi facut experimentul dimineata, in jurul orei opt, sau dupa amiaza, in jur de ora doua, cand ies elevii de la scoala sau in jur de ora patru, cand se iese de la serviciu, ne-ar fi luat cu siguranta mai mult timp.
Semafoarele inteligente scumpesc taxiul
Desi taximetristii se plang si ei cot la cot cu restul soferilor ca noile semafoare sunt mai proaste decat cele vechi pentru ca nu mai au cronometru si nu stii niciodata cat mai ai de stat, ei se pot considera totusi norocosi. Cei care circula des cu taxiul spun ca, de cand functioneaza semafoarele noi, cursele sunt mai scumpe. De exemplu, pentru o cursa care inainte costa cinci lei, de pe strada Gheorghe Doja pana in centru, clientul plateste acum sase lei pentru ca sta mai mult la semafor.