Lucrările se mișcă într-un ritm acceptabil pe sectorul Nușfalău -Suplacu de Barcău, parte din Autostrada Transilvania, constată Asociația Pro Infrastructura.

Contractul pentru cei 13,55 km a fost semnat în 30 septembrie 2020 cu turcii de la Nurol și are ordin de începere din data de 1 februarie 2021, cu 6 luni proiectare și 18 de execuție. Proiectul tehnic a fost aprobat în august 2021.

“Pentru aproximativ 4 luni de muncă, din care două practic nu s-a lucrat din cauza vremii, constructorul nu stă rău în teren, ajungând la un stadiu fizic de aproximativ 8%. Din păcate, lunile de iarnă nu vor aduce un progres semnificativ.Tronsonul este unul banal, fără structuri impresionante, cu un relief ca-n palmă – o excepție de la regula dealurilor transilvănene notorii pentru alunecările lor masive. Aici antreprenorul general nu are decât câteva pasaje și poduri de făcut, un nod rutier și un spațiu de servicii. În mod normal, cu o mobilizare decentă din primăvară, menținută tot anul viitor, vom putea circula între Nușfalău și Suplacu din primăvara anului 2023”, spun cei de la Asociația Pro Infrastructura, care au filmat din dronă zilele trecute lotul Nușfalău-Suplacu de Barcău din Autostrada Transilvania.

Probleme sunt însă pe loturile până la Biharia. Tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, în lugime de 26,35 kilometri, este în faza contestațiilor după ce CNAIR a desemnat câștigătorul licitației. În 6 septembrie 2021, câștigător a fost desemnat asocierea de firme Erbașu – Vahostav SK AS, dar la scurt timp, în 20 septembrie, ofertantul SC Drum Asfalt SRL a contestat raportul procedurii, potrivit CNAIR.

Lotul Chiribiș-Biharia, considerat deja ca fiind “blestemat”, este complet blocat și aproape de a treia reziliere a contractului.

Contractul, semnat în 12 iunie 2020, prevede 6 luni de proiectare și 18 de execuție pentru sectorul lung de 28,55 km, pentru suma de 326 milioane lei, plus TVA. Data finalizării lucrării ar fi trebuit să fie martie 2022 conform constractului, respectiv iunie 2022 conform programului. Stadiul fizic actual al lucrării este, în momentul de față, de 0,50 la sută, potrivit CNAIR.

Contractul a fost atribuit Asocierii Trameco SA – Vahostav SK AS – Drumuri Bihor SA -Drum Asfalt SRL – EAST Water Drilling SRL.

Asociația Pro Infrastructura a solicitat CNAIR rezilierea contractului.

“Antreprenorul general, Trameco (grupul Selina), trebuia să finalizeze proiectul tehnic în decembrie 2020 dar nici până astăzi nu i-a fost acceptat pentru că solicită costuri suplimentare de 48% peste valoarea contractuală, bani ce nu se pot adiționa în mod legal sub nicio formă. Practic, cei de la Trameco au subevaluat grosolan lucrările necesare, licitând la 72% din valoarea estimată de CNAIR, diferența față de următoarea ofertă validă fiind de aproximativ 70 milioane lei, iar acum, culmea, cer fix diferența până la 100%, adică 130 milioane lei, deci aproape de două ori diferența dintre oferta lor și a competitorului situat pe locul 2 după evaluare. Motivul suplimentării invocat de constructor? Probleme cu unele pile (fundații), dar mai ales terenul slab pe o distanță scurtă unde soluția tehnică propusă de Trameco/Selina este extrem de scumpă față de alte soluții puse în operă în alte zone similare de pe A3, mult mai ieftine, sugerate chiar de CNAIR și mai ales de consultant, compania Egis. Cerem în mod expres celor de la Trameco/Selina să identifice, împreună cu Egis, soluțiile tehnice necesare astfel încât să vină cu un proiect tehnic în CNAIR care să respecte legea și termenii contractuali, dar mai ales prețul asumat la licitație, apoi să se apuce de lucru pe un tronson cunoscut, cu teren ușor, pe care sunt foarte puține blocaje birocratice de rezolvat!În caz contrar, solicităm oficialilor dinCompania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să rezilieze contractul de urgență, să dea certificat negativ antreprenorului neserios și să re-liciteze imediat lotul blestemat, a treia oară!” a fost mesajul transmis de Asociația Pro Infrastructură.

Un certificat negativ pentru antreprenor ar însemna că timp de trei ani nu va putea participa la nicio licitație pentru proiecte realizate din bani publici. Dacă se va ajunge la reziliere, ținând cont de durata procedurilor, un nou contract ar putea fi semnat cel mai devreme la jumătatea anului viitor.

Filmare Pro Infrastructura pe lotul Nușfalău -Suplacu de Barcău : https://youtu.be/4ZFL0Knsvek.