Ofensiva pornita de USR Salaj pentru transparenta in administratia gaseste greu aliati de nadejde
Analiza Uniunii Salvati Romania, filiala Salaj, care arata ca din 61 de primarii doar 6 asigura minimul de transparenta institutionala prin intermediul unei pagini de Internet, a ajuns pe masa Institutiei Prefectului Judetului Salaj.
Prefectul Florin Florian ne-a confirmat saptamana trecuta faptul ca a primit o sesizare in acest sens, alaturi de datele culese si analizate de USR Salaj, mentionand ca s-a demarat o ancheta in acest sens si ca, in virtutea atributiilor pe care le are, va lua masuri pentru rezolvarea deficientelor. Reprezentantii USR ne-au spus insa ieri ca nu au primit inca nici un raspuns din partea Institutiei Prefectului cu privire la sesizarea facuta.
Prefectul Florian ne-a declarat ca cercetarea este inca in curs si ca personal ia masuri, fara a putea insa sa sanctioneze primarii care nu-si indeplinesc obligatiile impuse de lege.
Studiul USR a dezvaluit dezastrul
din comunicarea cu cetatenii
Din datele culese de USR Salaj, reiese ca 24 de primarii din Salaj, reprezentand 40 la suta din total, nu comunica deloc cu cetatenii in mediul online. Doar sase primarii au site-uri complete, cu informatii actualizate periodic.
Trei comune – Cristolt, Plopis si Somes Odorhei – nu au inca un site. Sunt 22 de primarii care au un site, dar nu au completate toate informatiile pe care le impune legea 544/2001. Restul primariilor, cele care au un site pe care mai posteaza din cand in cand, nu au informatiile actualizate. De exemplu, ultimele proiecte de hotarari de consiliu local dateaza din 2008.
Prefectul atrage atentia primarilor
despre obligatia pe care o au
„Sunt 10 -17 site-uri care nu sunt operationale. Intentia mea este sa le comunic tuturor primarilor care au site-ul in constructie sau nu e operational, inca o data, obligatia de a rezolva problema. Masura aplicari unei sanctiuni, eu ca prefect nu o am la indemana. Nu ma erijez in avocatul lor. Nu cred ca lipsa de interes, nu neaparat al primarilor, dar acelora care au in fisa postului aceasta atributie, esta cauza pentru care nu se actualizeaza site-urile. Din punctul meu de vedere comunicarea (cu cetatenii – n.r.) este foarte importanta si trebuie sa fie facuta la maxim pentru asigurarea transparentei si sa nu se dea impresia ca ar ascunde ceva.
Pe langa recomandarile acestea e bine sa se poata lua si sanctiuni. Ar fi bine ca dupa ce spui o data, de doua ori, cu parere de rau, constat ca ar trebui sa se aplice si sanctiuni. Cand fiecare se erijeaza intr-o functie publica nu mai sunt scuze ca nu ai stiut sau nu ai fost informat. Nu e loc, din punctul meu de vedere, nici de orgolii”, ne-a declarat prefectul Salajului Florin Florian.
Legea oblica primariile sa comunice
online, dar legea nu este respectata
Legea care obliga primariile sa-si informeze cetatenii prin intermediul paginilor web ale institutiei este Legea 544/2001, privind liberul acces la informatiile de interes public. Aceasta garanteaza cetatenilor dreptul de a avea acces la informatiile de interes public.
Institutiile publice sunt obligate sa furnizeze cetatenilor datele solicitate in scris, in termen maxim de 30 de zile, legate de activitatea pe care o presteaza, prin intermediul angajatilor responsabili cu relatiile pubice.
Sunt insa anumite informatii pe care institutiile trebuie sa le furnizeze din oficiu cetatenilor. O cale de comunicare este pagina web. Dintre informatiile pe care institutiile trebuie sa le furnizeze „din oficiu”, potrivit legii 544/2001, sunt: structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice; numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice; coordonatele de contact ale autoritatii (denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de Internet; sursele financiare, bugetul si bilantul contabil; programele si strategiile proprii; lista cuprinzand documentele de interes public; lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii; modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in situatia in care persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes public solicitate; un raport periodic de activitate, cel putin anual.
Unii primari s-au pus pe treaba dupa urecheala trasa de USR; Lozna, de exemplu, are acum un site de toata frumusetea
De la publicarea rezultatelor studiului USR in editia din 31 august a ziarului Graiul Salajului, cateva primarii si-au luat seama si au actualizat informatiile pe site. Primaria Lozna poate fi data ca exemplu in acest caz de exemplu. Are site achizitionat de anul trecut. La momentul publicarii articolului, site-ul era activ, dar nu avea informatiile cerute de lege. Ieri, insa, am descoperit pe site-ul comunei Lozna o multime de informatii utile. Consilierii locali sunt prezentati inclusiv in fotografii. La fel, mai nou putem afla de pe site ce putem vizita daca trecem prin comuna. Frumoasele biserici de lemn din comuna de pe Valea Somesului sunt prezentate detaliat, in imagini. Aflam tot de pe site care sunt traditiile si obiceiurile din comuna, dar si ultimele lucrari realizate de primarie. Primarul Alin Pocol a preluat primaria anul trecut, cand Lozna nu avea deloc site. Spune ca site-ul a fost infiintat la finele anului trecut, dar ca de atunci a neglijat completarea informatiilor pe el. Dupa ce a fost sesizat de prefectul Florin Florian, edilul s-a ocupat expres de aceasta indatorire.
„Secretarul comunei a completat informatiile, pentru ca el are aceasta indatorire, impreuna cu un localnic din comuna care ne ajuta cu promovarea. Stiu ca este important sa se cunoasca comuna si ceea ce se face”, spune tanarul primar. Acesta si-a facut „mea culpa” pentru ca nu a completat informatiile pe site, odata ce a facut aceasta achizitie. Felicitari, domnule primar Alin Pocol. Ne bucuram sa va cunoastem comuna si online. “i asteptam si pe altii.
