decembrie 5, 2025

O piesa de teatru regizata de Szabo Istvan din Jibou se joaca cu casa inchisa in SUA

o-piesa-de-teatru-regizata-de-szabo-istvan-din-jibou-se-joaca-cu-casa-inchisa-in-sua28_57536

Piesa de teatru “Occidental Express”, scrisa de romanul Matei Visniec si regizata de jibouanul Szabo Istvan, se bucura in prezent de un succes nebun la Chicago, pe scena Trap Door Theatre. 

rn

In cele 90 de minute, cat dureaza, Occidental Express spune povestea est-europenilor din tarile ex-comuniste care viseaza la viata buna si prospera din Vest, complet diferita de cea din tarile lor, care au stat ani buni in bezna comunismului.
Intr-o maniera originala, regizorul reuseste sa transmita publicului emotie, obtinand, la fiecare final de piesa, aplauze peste aplauze.
Personajele sunt, in fapt, oameni obisnuiti din estul Europei care incearca sa isi uite trecutul marcat de lipsuri si griji, aspirand, in paralel, la miticul Vest.
Regizorul Szabo K. Istvan, originar din Jibou, a fost invitat acum pentru a doua oara la Chicago, dupa ce, in 2011, cand a regizat piesa „Cuvantul progres spus de mama suna teribil de fals”, scrisa tot de Matei Visniec, a impresionat atat publicul, cat si presa de specialitate din Statele Unite. Piesa Occidental Express a avut premiera pe 12 octombrie si se va juca la Chicago pâna pe 18 noiembrie.

rn

Americanii fac cunostinta cu viata si frustrarile
celor care au trait in bezna comunismului

rn

La fel ca scenografia, prestatia actorilor, sapte la numar, este si ea exceptionala.
Primul care intra in scena e un batran orb, care, intr-o gara ponosita din Romania, asteapta sa atinga trenul Orient Express, care va trece pe aici in drumul sau spre Paris. Alaturi de batran e nepoata acestuia, o tanara care nu intelege prea bine dorinta imensa a batranului de a pune mana pe un tren, tren care intruchipeaza insa toata bunastarea vestica de care est-europenii nu au avut parte. Pentru batran, dorinta e una extrem de arzatoare. A luptat in al doilea razboi mondial, a fost trimis in Siberia, intr-un gulag, apoi a ajuns iar la inchisoare cand a incercat sa evadeze pentru a fugi in Austria. A luptat si iubeste tot ce e vestic, cu toate ca aspectele vietii occidentale nu-i sunt catusi de putin familiare. A tanjit o viata intreaga pentru mirajul Vestului.
In aceeasi statie de tren, un alt est-european conduce o trupa de actori amatori, meniti sa distreze turistii bogati din Orient Expres, in momentul in care acestia vor poposi in gara romaneasca. Falsa nunta de tigani, regizata pe peron, este, de fapt, o prezentare a unor tipologii specifice zonei balcanice.
Umorul, negru pe alocuri, metaforele, naturaletea personajelor, toate la un loc fac deliciul publicului prezent la fiecare reprezentatie. Chiar daca spectatorii care au legatura cu tarile de unde provin personaleje rezoneaza mult mai bine cu acestea si identifica mult mai rapid tipologiile, americanii sunt si ei fascinati si emotionati, deopotriva.
Prezenti in numar mare la fiecare reprezentatie, spectatorii se amuza copios la fragmentul care descrie barbatul balcanic: bun prieten cu alcoolul, mereu suparat pe nevasta si foarte atasat de mama, fara prea mare chef de implicare in treburile casnice, mereu neinteles.
“Sunt roman. Sunt ungur. Sunt croat. Sunt bulgar. Habar nu am cum se saluta, cum se multumeste sau cum se injura in limbile din tarile vecine, dar stiu toate aceste lucruri in engleza”, spun, la un moment dat, personajele, punctand fascinatia est-europenilor vizavi de “tara tuturor posibilitatilor”.
Piesa este o poveste care face toti banii pentru publicul american, spectatori facand coada sa dea 25 de dolari pe bilet, impreuna cu care primesc si o ilustrata cu Romania, in care tara noastra este prezentata ca o destinatie turistica de luat in calcul.

rn

Criticii de teatru de peste ocean
dau nota maxima piesei “Occidental Express”

rn

Piesa de teatru regizata de jibouanul Szabo Istvan nu doar ca se joaca de fiecare data cu sala plina, dar se bucura si de aprecierea criticilor de teatru.
Stilul de a regiza al lui Szabo Istvan face piesa usor accesibila si-i sensibilizeaza chiar si pe cei care nu sunt obisnuiti cu tehnica sa regizorala, constata criticii americani, cu mentiunea ca publicul din Chicago a fost foarte impresionat de talentul sau.
“Occidental Express este o marturie a vibrantei si a creativitatii teatrului est european (…) Occidental Express ne permite sa simtim, pentru un moment, o parte din ceea ce inseamna o Europa unita pentru cei care s-au simtit multa vreme captivi, fizic si psihic, si de ce, chiar si cand euroscepticismul e in crestere, atat de multe tari din blocul ex-comunist sunt atat de dornice sa se alature unei Uniuni care reprezinta acceptarea lor la nivel mondial”, scrie Jacob Davis de la “Around the Town Chicago”.

rn

Dupa succesul din Statele Unite,
urmeaza un mini turneu in Europa

rn

Piesa Occidental Express se va juca anul viitor in mai multe tari europene. Anuntul a fost facut chiar de actorii de la Trap Door Theatre, americani la origine, la finalul uneia dintre reprezentatii, acestia aratandu-se incantati ca vor ajunge sa vada tarile de provenienta ale unora dintre personajele interpretate.
Piesa se va juca in 2018 in Romania, Republica Moldova, Ungaria si Polonia.

rn

Din Jibou, pe scena din Chicago

rn

Szabo K. Istvan s-a nascut în Jibou si a fost elev al Liceului Pedagogic „Gheorghe Sincai” din Zalau. A urmat cursurile Facultatii de Regie la Universitatea din Târgu Mures, pe care a absolvit-o în anul 2000, apoi a lucrat ca regizor în România, Gemania si Ungaria. În 2011, Szabo K. Istvan a fost invitat la Chicago pentru a pune în scena piesa „Cuvantul progres spus de mama suna teribil de fals”, tot pe scena Trap Door Theatre. Piesa a fost desemnata atunci de Chicago Tribune drept cea mai buna din 2011 la sectiunea „Best of the Fringe”.
Matei Visniec, autor al ambelor piese puse in scena de regizorul jibouan care au impresionat publicul american, s-a nascut la Radauti, este poet si dramaturg român, activ în acest moment în Franta, cunoscut în special pentru scrierile sale în limba franceza. A studiat istoria si filozofia la Universitatea din Bucuresti si a fost membru fondator al Cenaclului de Luni, coordonat de profesorul Nicolae Manolescu. În anul 1987 fuge din România si cere azil politic în Franta, unde obtine cetatenia franceza în 1993. Dupa 1989 devine autorul cel mai jucat în România, în Bucuresti si în provincie, la radio si la televiziune. Piesele lui Matei Visniec sunt jucate în peste 30 de tari si au fost traduse în peste 25 de limbi.