Tronsonul de 42 de kilometri de la Nădășelu până la Poarta Sălajului, parte din Autostrada Transilvania, a ajuns la un stadiu fizic de realizare de circa 20 la sută, fiind singurul proiect finanțat prin PNRR aflat în momentul de față în execuție.
Pe întreg sectorul lucrează același constructor, UMB, care este foarte bine mobilizat, cu aproximativ 1.000 de muncitori în teren, notează Asociația Pro Infrastructura, carea realizat, vineri, 15 aprilie, o filmare din dronă a acestui segment al Autostrăzii Transilvania.
“Complexitatea proiectului este evidentă din imagini și din cifre: 8,7 km de poduri și viaducte (peste 20% din distanță), 12 milioane metri cubi de săpătură, 140 km de piloți forați pentru cele 33 de structuri și (vom vedea câte) ziduri de sprijin. Dar și un nod rutier la Zimbor și o descărcare temporară la Poarta Sălajului, plus două spații de servicii cu 30 de puncte de încărcare pentru vehicule electrice. Toate croșetate prin dealurile transilvănene instabile”, precizează Pro Infrastructura.
Din cauza alunecărilor de teren de pe traseul autostrăzii, e necesară modificarea soluției tehnice inițiale, aspect ce va genera costuri suplimentare de un sfert de miliard de lei.
“În două locuri cu alunecări masive de teren trebuie modificată soluția tehnică, antreprenorul general estimând costuri suplimentare de 250 milioane lei. În zona Nădășelu (minutul 1:45 din filmare https://youtu.be/Cwsth0IEbLI ) se propune un viaduct în aval față de un simplu debleu licitat și contractat, iar în apropiere de Topa Mică (minutul 9:00 https://youtu.be/Cwsth0IEbLI) un tunel cut&cover, în planurile inițiale fiind desenat tot un debleu. Colac peste pupăză, statul… stă, după cum ne-a obișnuit. Avem păduri care trebuie și tăiate după ce au fost scoase din circuitul forestier acum 3 luni, situația castrului roman de la Zimbor este tot neclară, iar CNAIR evident că nu a binevoit să decidă asupra celor două soluții necesare descrise în paragraful anterior”, scriu cei de la Pro Infrastructura.
În aceste condiții, traficul pe tronsonul Nădășelu-Zimbor, în cel mai optimist scenariu, ar putea fi deschis la finalul anului 2023, “dacă autoritățile își asumă responsabilitatea și rezolvă imediat blocajele birocratice și contractuale amintite și dacă dealurile buclucașe decid să stea locului, iar constructorul reușește să mențină, sau chiar să crească, mobilizarea excelentă de până acum”.
Filmări realizate din dronă, vineri, 15 aprilie, de către Asociația Pro Infrastructura, pe cei 30 de km dintre Nădășelu și Zimbor: https://youtu.be/Cwsth0IEbLI
Hartă interactivă:
Sursa fotografii: Pro Infrastructura