O învățătoare din comuna Ip, județul Sălaj, este dată drept exemplu de Ministerul Educației pentru modul în care își face meseria, de mai bine de 30 de ani. Maria Fazakas, profesor pentru învățământul primar, predă la Școala Gimnazială nr. 1 Ip, unde creează în clasa ei un spațiu de învățare în care fiecare copil se simte binevenit și valorizat.
“Chibzuită, reflexivă și cu interes susținut pentru dezvoltarea profesională proprie și a colectivului din care face parte, Maria Fazakas sfințește locul în care profesează și merită toată recunoștința noastră”, e mesajul reprezentanților Ministerului Educației.
În 1986 a absolvit Liceul Pedagogic din Oradea și s-a întors în satul natal Ip pentru a deveni învățătoare. Consideră că cea mai însemnată realizare în munca sa este să-i învețe pe copii să citească, să scrie, să socotească și să vină cu drag la școală. Maria Fazakas a lucrat deseori cu clase simultane, așa cum se întâmplă de multe ori în mediul rural.
Din dorința de a fi cât mai eficientă în activitatea sa didactică, în 2011 se întoarce la școală, pentru a urma Facultatea de Psihologie, Științe ale Educației și Asistență Socială, specializarea Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, din cadrul Universității Vasile Goldiș, Arad.
Dascălul, care este și consilier educativ din 2011, sprijină fiecare membru al comunității școlare să se dezvolte cu ajutorul activităților extracurriculare și are grijă ca întotdeauna să aducă parteneri părinții, comunitatea locală, instituții și asociații culturale locale, dar și din afara comunității, din alte instituții de învățământ.
“Este activă în comunitatea locală, dincolo de aspectele care țin de educația școlară, pentru că știe că viața copiilor trece de zidurile școlii și este nevoie, realmente, de un sat întreg pentru a crește un copil și a dezvolta comunitatea în mod sustenabil”, adaugă reprezentanțiiministerului în prezentarea pe care o fac învățătoarei din Ip.
Maria Fazakas este inițiatorul concursului județean “Licurici”, un concurs de recitare în limba română pentru copiii claselor din școlile și secțiile de predare în limba maghiară, în acest an școlar, concursul ajungând la cea de-a XII-a ediție.
De trei ani este în programul „Școli cu scLIPICI” unde, cu ajutorul Fundației Noi Orizonturi, organizează laboratoare de literație și școli de vară în care lucrează cu elevii care au nevoie de sprijin suplimentar în dobândirea abilităților de citit și de scris, antrenând și colegii și conducerea școlii în acest tip de activitate. De doi ani, este mentor în acest program și sprijină mai ales școlile cu predare în limba maghiară și cele cu predare simultană să adapteze resursele din program în funcție de specificul local. De altfel, Maria Fazakas este cea care a avut un rol conducător în dezvoltarea, în limba maghiară, a instrumentarului de evaluare a literației emergente și a inventarului informal de citire.