Cum ar trebui notat un elev care la intrebarea „in ce batalie a murit Alexandru Macedon?” ar raspunde „in ultima sa batalie”. Sau la intrebarea „unde a fost semnata Declaratia de Independenta?” ar spune „in josul paginii”. Raspunsurile arata o inteligenta nativa, insa in sistemul scolar ar fi corijenti. Pentru ca si sistemul de educatie reflecta societatea in care traim. Si in societatea nostra se incurajeaza memorarea, copy-paste-ul, cuvintele „ce din coada au sa sune”, insa nu se valorifica inteligenta nativa si nu se pune pret pe creativitate. Un om de afaceri italian cu firme in Salaj spunea la un moment dat ca ii plac foarte mult muncitorii romani, pentru ca sunt in stare sa dea randament de 99 la suta. Insa doar daca sunt impulsionati. Ca trebuia el sa vina cu unu la suta, ideea initiala, si angajatul sau o punea in practica. Insa nu a reusit, in cei 10 ani de stat in Salaj, sa ii determine pe oameni sa vina ei cu ideea pe care sa o puna in practica. Tine pana la urma de educatie. Sunt rasplatiti doar cei care fac lucrurile asa cum se face in mod traditional. Inovatorii sunt niste visatori rupti de realitate si sunt pusi la marginea societatii. Nu avem cum sa ne depasim propriile limite pentru ca nimeni nu ii incurajeaza pe cei care rastoarna sistemul de valori. Si toate aceste lucruri sunt reflectate in creativitatea anonima a poporului, care se persifleaza singur. Un director spune adjunctului sau: „Ai venit in urma cu un an la firma, ai inceput ca simplu muncitor, ai parcurs toate etapele si acum esti adjunct. Ai muncit mult si vreau sa te felicit”. Iar adjunctul ii raspunde: „Multumesc, tata”. Orice comentariu ar fi in plus.