Retinere de 24 de ore
Conform noului Cod Rutier, aflat inca in stadiul de proiect, soferii care apasa mai greu pedala de accelaratie risca sa ajunga dupa gratii. Depasirea de doua ori a vitezei legale (spre exemplu 100 km/h in localitate) ar putea fi sanctionata cu retinerea soferului pentru 24 de ore in arestul Politiei. Efectele acestei decizii sunt discutabile, in opinia comisarului Liviu Cipleu, adjunctul Serviciului Politie Rutiera Salaj, care considera ca nu tot timpul cei care depasesc viteza ar trebui sau pot fi retinuti. „Sunt cazuri in care soferul depaseste viteza pentru urgente reale, iar daca nu-i pune in pericol, ceilalti participanti la trafic, mi se pare exagerat sa fie retinut. Pe de alta parte, retinerea presupune si cheltuieli suplimentare ce tin de plata celor care ii vor pazi pe cei retinuti sau de costurile pentru amenajarea spatiilor”, a spus Cipleu.
Potrivit aceluiasi proiect, pentru abaterile grave de la regimul circulatiei, permisul de conducere ar putea fi retinut chiar si pentru o perioada de trei ani. De asemenea, situatia se complica drastic si pentru cei care mai consuma un paharel inainte de a urca la volan. Soferii vor fi testati cu alcooltestul de fiecare data cand vor fi opriti, iar controalele in trafic nu se vor face numai de politistii de la rutiera, ci si de jandarmi ori agentii politiei comunitare. Comisarul Cipleu crede ca aceasta masura ar avea efecte benefice si ne-a declarat ca politia rutiera efectueaza deja teste pentru depistarea consumului de alcool, la toate controalele in trafic. „Exista deja o dispozitie in acest sens de aproximativ trei luni si ii verificam cu alcooltestul (daca echipajul detine aparat) pe toti soferii pe care ii oprim. Consumul de alcool este in opinia mea mai grav decat conducerea cu viteza mai ridicata si cred ca aici ar trebui aplicate sanctiuni mai drastice”, a adaugat comisarul.
Alte masuri in propunerea de modificare a Codului Rutier, aflata acum la Consiliul Interministerial de Siguranta Rutiera, prevad obligativitatea detinerii de permis pentru conducerea mopedelor si scuterelor, circulatia ATV-urilor urmand a fi interzisa pe drumurile publice. „Este singura solutie pentru a reduce numarul de accidente si cred ca nici pana acum nu ar fi trebuit ca mopedistii sa fie lasati sa conduca fara a avea permis de conducere. In privinta ATV-urilor, cred ca locul lor nu este pe drumurile publice si ca proprietarii acestor vehicule isi pot gasi alte locuri in care sa se plimbe fara a-i deranja pe ceilalti participanti la trafic”, a mai precizat Cipleu.
Reguli noi pentru obtinerea permisului
Modificari semnificative sunt propuse si la examenul pentru obtinerea permisului. Astfel, testul de poligon va deveni obligatoriu, iar soferii profesionisti vor primi permisul dupa probe de control de derapaj, acvaplanare si teste de simulare a impactului si rasturnarii. Testarea in poligon nu este considerata obligatorie de reprezentantul Politiei Rutiere Salaj, care afirma ca testul actual, in trafic, este mai veridic si mai practic. In ceea ce priveste proba pe simulator, Cipleu ne-a declarat ca poate reprezenta o alternativa viabila pentru viitorii conducatori auto. „Dupa cateva ore la un simulator, cursantul este mai pregatit sa iasa in trafic si cunoaste principalele reguli si principii de functionare a autovehiculului. Totodata, „elevii” sunt pusi si in fata unor situatii mai dificile (derapaj, rasturnare etc.) astfel ca vor invata cum sa reactioneze intr-o situatie reala”, a adaugat Liviu Cipleu.
Vor sa taie copacii
Cei care au pus bazele proiectului au venit si cu propunerea de a taia arborii de pe marginea drumurilor, pentru a reduce numarul accidentelor rutiere grave. Initiatorii proiectului considera ca prezenta copacilor pe marginea soselelor contribuie din plin la gradul ridicat de risc in cazul accidentelor.