Guvernul a aprobat joi, 19 martie 2020, o Ordonanta de Urgenta pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul raspandirii coronavirusului. Actul normativ reglementeaza, printre altele, conditiile pentru intrarea in somaj tehnic, continuarea platii unor beneficii sociale, prelungirea in mod automat a unor documente, precum si posibilitatea transmiterii online a actelor necesare pentru obtinerea unor beneficii.
rn
Somajul tehnic:
In timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj. Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe 2020.
De aceste prevederi urmeaza sa beneficieze salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii: a). intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin; b). reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.
rn
Indemnizatii pentru cresterea copilului:
Ordonanta introduce si prevederi care sa asigure acordarea, in continuare, a stimulentului de insertie si a indemnizatiei de sprijin prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1 11/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor. Guvernul a stabilit ca aceste drepturi sa nu inceteze daca care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta, se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea / restrangerea activitatii angajatorului. Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 zile, dupa aceasta perioada urmand sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare.
rn
Modificari ale Codului Penal:
– s-a luat o masura de modificare a Codului Penal – majorarea pedepselor pentru falsul in declaratii, infractiunea va fi pedepsita cu inchisoarea;
– s-au majorat pedepsele pentru zadarnicirea combaterii epidemiei – cine cu respecta carantina, izolarea – i se va intocmi dosar penal
– este introdusa o noua infractiune – omisiunea de a oferi date – cazul in care in cadrul anchetei epidemiologice cineva nu da date complete se considera omisiune si se poate constitui dosar penal.
rn
Posta electronica – principalul mijloc de comunicare:
Actul normativ prevede introducerea postei electronice ca principal mijloc de comunicare intre cetatean si autoritatea administratiei publice centrale sau locale, in vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala.
Pot fi solicitate prin posta electronica: ajutorul social, alocatia pentru sustinerea familiei, alocatia de stat pentru copii, drepturile acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, alocatia lunara de plasament, drepturile acordate in procedura adoptiei, ajutorul pentru incalzirea locuintei, indemnizatia lunara de hrana acordata in baza Legii nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspandirii maladiei SIDA in Romania.
Pe perioada starii de urgenta pot fi depuse prin posta electronica si cererile si documentele doveditoare pentru stabilirea si plata, in conditiile legii, a drepturilor banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
rn
Beneficii de asistenta sociala pentru copii si tineri:
Alocatia de stat pentru copii, alocatia lunara de plasament si alocatia pentru sustinerea familiei se acorda fara intrerupere pe perioada instituirii masurilor de urgenta. De asemenea, alocatia zilnica de hrana, de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale speciale, se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de orientare scolara fara a fi conditionata de numarul de zile de scolarizare si de prezenta scolara.
Pentru a evita deplasarea persoanelor cu afectiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile, a fost reglementata eliberarea si decontarea certificatelor de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depasesc 183 de zile, acordate in perioada starii de urgenta, fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
rn
Plafon majorat de garantare a creditelor pentru IMM-uri:
"Am decis, prin ordonanta de urgenta, sa majoram plafonul de garantare a creditelor pentru IMM-uri prin intermediul Fondului de garantare. Majorarea plafonului am putut sa o facem in prima faza cu 5 miliarde lei. Suntem pregatiti sa majoram acest plafon cu inca 5 miliarde daca e necesar si, de asemenea, daca va fi necesar, sa ne ducem pana la o majorare cu 15 miliarde a plafonului de garantare. (…) Dobanda pentru ambele produse este subventionata in proportie de 100%. Garantia functioneaza pentru 90% din credite in cazul creditelor pana intr-un milion si garantia va fi de 80% pentru creditele de este un milion", a declarat prim-ministrul Ludovic Orban.
rn
Rambursarea de TVA:
Ludovic Orban a afirmat ca s-a stabilit rambursarea de TVA pana in limita sumei de 9 miliarde lei, pentru a le putea permite celor care isi desfasoara activitatea sa beneficieze de fondurile necesare pentru functionare.
rn
Decontarea concediilor medicale:
"De asemenea, am stabilit ca la rectificarea bugetara sa asiguram cresterea bugetului alocat pentru decontarea concediilor medicale. (…) Ne-am propus sa alocam sumele de bani pentru decontarea sumelor cheltuite de angajator pentru plata concediilor medicale, astfel incat sa beneficieze companiile de acest influx de capital de care au nevoie in aceasta perioada", a mentionat Orban.
rn
Bugete suplimentate la Ministerul Sanatatii si la Ministerul Afacerilor Interne:
Bugetul Ministerului Sanatatii a fost suplimentat cu 42 de milioane lei, pentru sustinerea centrelor de carantina prin intermediul directiilor de sanatate publica. De asemenea, au fost reglementate norme metodologice privind functionarea si decontarea cheltuielilor pentru centrele de carantina", a spus Orban. De asemenea, va fi asigurat capital de lucru pentru Unifarm.
Buget Ministerului Afacerilor Interne a fost suplimentat cu 100 de milioane lei, pentru a putea sustine activitatea Ministerului si pentru a putea asigura sumele pentru achizitiile necesare pentru protejarea diferitelor structuri din subordinea ministerului – Politie, Politie de frontiera, Departament pentru situatii de urgenta sau Jandarmerie.