Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) vrea sa interzica achizitia de la persoane fizice a metalelor feroase si neferoase si a aliajelor acestora, utilizate in activitatea feroviara, pentru evitarea pagubelor si riscurilor generate de furturi. „Se interzice achizitionarea de la persoane fizice a metalelor feroase si neferoase, a aliajelor acestora, utilizate in activitatea feroviara, de tipul sinei de cale ferata, piese aparate de cale, material marunt de cale, contrasine, eclise, parti componente ale instalatiilor de siguranta circulatiei, cabluri de semnalizare si telecomunicatii”, se arata intr-un proiect de ordonanta de urgenta, elaborat de MTI, publicat marti pe site-ul institutiei.
Proiectul vizeaza modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr 16/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile.
Initiatorii proiectului arata ca adoptarea de urgenta a acestui act normativ se impune atat pentru ca termenul prevazut in OUG nr 16/2001 pana la care se interzicea achizitionarea de la persoane fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase reciclabile, a expirat, cat si din cauza unor „situatii extraordinare”, precum numarul mare al cazurilor de furturi de materiale si componente ale infrastructurii feroviare si degradarile aduse instalatiilor, care pot periclita siguranta circulatiei trenurilor. „Neadoptarea acestei masuri ar conduce la consecinte imediate si anume afectarea grava a sigurantei circulatiei, amplificarea premiselor producerii unor evenimente feroviare cu consecinte deosebit de grave, crearea de perturbatii majore in circulatia si manevra trenurilor”, se arata in proiect.
Potrivit MTI, in cursul anului 2008 a fost inregistrat un numar mare de sustrageri de elemente ale infrastructurii feroviare publice si private de catre „persoane straine de calea ferata ramase in majoritatea cazurilor neidentificate”.
„O situatie comparativa pentru primul semestru al anului 2008 cu aceeasi perioada a anului 2007, arata o crestere a numarului de cazuri de furturi de la 562 cazuri in anul 2007, la 718 cazuri in anul 2008, valoarea pagubelor crescand de la 1,29 milioane de lei la 4,6 milioane de lei”, se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului.
Astfel, utilizarea fondurilor pentru inlocuirea echipamentelor sustrase reduce posibilitatile de intretinere corespunzatoare si de modernizare a infrastructurii feroviare.
Elementele sustrase constau in material marunt de cale, traverse de lemn, sine, contrasine, eclise metalice, parti componente ale instalatiilor de siguranta circulatiei, echipament si aparataj, cabluri de semnalizare si telecomunicatii. Sustragerile elementelor infrastructurii feroviare au avut loc atat de pe liniile inchise, cat si de pe linii deschise circulatiei si manevrei trenurilor.
Ministerul a anuntat la sfarsitul lunii septembrie ca va elabora o hotarare de guvern care va reglementa investigarea si prevenirea accidentelor de pe calea ferata. Initiativa Ministerului Transporturilor vine dupa ce in ultima perioada au deraiat mai multe trenuri.