Pretul la motorina s-a majorat, subventiile nu mai vin, ogorul nu poate astepta.
Agricultorii romani sunt in dilema. Una paguboasa. Desfasurarea campaniei agricole de primavara este ingreunata de majorarea pretului la motorina cu pana la 30 la suta si neacordarea la timp a unor subventii destinate sectorului respectiv. Costul mediu pentru infiintarea culturilor agricole din aceasta primavara ajunge la 2.000 lei/ hectar, dupa ce motorina s-a scumpit de la 2,9 lei/litru la 3,8 lei/pe litru. Motorina reprezinta pana la 10 la suta din costul de infiintare a unei culturi pe un hectar. In aceste conditii fermierii se asteapta la scaderea productiei agricole, efectuarea cu intarziere a platilor la credite, care atrag dupa ele dobanzi marite. Cam asa sta agricultura romaneasca la ora actuala in teren. Pe de alta parte, adica de acolo din birouri luxoase, guvernantii cu surle si trambite, vrand a arata ca le pasa de agricultura, au aruncat momeala ca vor reduce acciza la motorina in perioada 2010-1012. Dupa promisiunile lor acciza va fi redusa la 31 de euro/tona, fata de acciza standard de 293 euro/1.000 litri. Diferenta dintre acciza standard (293 euro) si cea redusa (21 euro) este de 1,162 lei/litru de motorina. Nici n-ar fi rau tare. Din toamna trecuta se tot bate apa-n piua cu reducerea accizei la motorina. Zilele trecute discutand cu lucratori ai APIA -Centrul Judetean Salaj am aflat ca deocamdata nu poate fi achizitionata motorina cu acciza redusa, deoarece aceasta masura se afla in stadiu de proiect si inca nu a devenit act normativ. Asa ca taranul isi scormoneste in continuare brazda cu motorina nesubventionata, la pret dublu fata de celelalte state europene. Tarina nu asteapta aprobarea actelor normative; ea isi cere dreptul. Si ne mai miram ca ramane atata teren agricol pustiu. Mare batjocura, mare fariseism.