Curtea Constituţională constată că, pentru validitatea referendumului, trebuie indeplinită aceeaşi condiţie pentru toate tipurile de referendum, articolul 5 alin.(2) din Legea nr.3/2000 impunand intrunirea majorităţii absolute care constă in jumătate plus unul din numărul persoanelor inscrise in listele electorale.”Ţinand cont de jurisprudenţa sa in materie, Curtea constată că Legea pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului este constituţională, avand in vedere că niciun text constituţional nu condiţionează dreptul legiuitorului de a opta pentru fixarea unei anumite majorităţi care să se pronunţe pentru demiterea prin referendum a Preşedintelui Romaniei. Demiterea Preşedintelui Romaniei prin referendum reprezintă o sancţiune pentru săvarşirea unor fapte grave, motiv pentru care Curtea reţine că este justificat ca aceasta să fie aprobată de cetăţeni cu majoritatea voturilor valabil exprimate”, se arată in motivarea deciziei luate de CC in 10 iulie cu privire la legea de modificare a reglementărilor privind referendumul.Curtea constată totodată că rezultatul referendumului depinde de indeplinirea cumulativă a două condiţii: una referitoare la numărul minim de cetăţeni care trebuie să participe la referendum pentru ca acesta să fie valabil şi una privitoare la numărul de voturi valabil exprimate, care determină rezultatul referendumului.
„Aceste condiţii sunt detaliate in art.5 alin.(2) şi, respectiv, art.10 din Legea nr.3/2000. Potrivit art.5 alin.(2), «Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor inscrise in listele electorale permanente»”, se arată in document.
Curtea observă că, „in varianta redacţională dedusă in cauza de faţă controlului de constituţionalitate, Legea pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 oferă o reglementare unitară pentru toate tipurile de referendum consacrate de Constituţie, dand expresie şi exigenţei reprezentativităţii sub aspectul rezultatului votului. Astfel, aceeaşi soluţie legislativă se regăseşte in cazul referendumului privind revizuirea Constituţiei, al referendumului cu privire la probleme de interes naţional şi al referendumului local, unde, potrivit art.7 alin.(2), art.12 alin.(2) şi, respectiv, art.14 alin.(2) din Legea nr.3/2000, rezultatul se stabileşte in funcţie de majoritatea voturilor valabil exprimate pe intreaga ţară sau după caz, la nivelul unităţii administrativ-teritoriale”.
De asemenea, Curtea constată că şi condiţia ce trebuie indeplinită pentru validitatea referendumului este aceeaşi pentru toate tipurile de referendum, art.5 alin.(2) din Legea nr.3/2000 impunand intrunirea majorităţii absolute care constă in jumătate plus unul din numărul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.
„Curtea reţine că aceasta reprezintă o condiţie esenţială pentru ca referendumul să poată exprima in mod real şi efectiv voinţa
cetăţenilor, constituind premisa unei manifestări autentic democratice a suveranităţii prin intermediul poporului, in conformitate cu principiul statuat in art. 2 alin.(1) din Legea fundamentală. Participarea la referendum a majorităţii cetăţenilor inscrişi in listele electorale permanente reprezintă un act de responsabilitate civică, prin care corpul electoral urmează să se pronunţe cu privire la sancţionarea sau nu a Preşedintelui Romaniei, avand posibilitatea demiterii sau menţinerii acestuia in funcţie”, se mai arată in document.
CC a decis, in 10 iulie, că Legea pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/200o privind organizarea şi desfăşurarea referendumului este constituţională, in măsura in care asigură participarea la referendum a cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.