decembrie 5, 2025

Meditaţiile, „școala paralelă” din sufrageriile profesorilor

1

Au trecut doar câteva zile de la deschiderea noului an școlar, dar, pentru mulți elevi din Sălaj, orarul s-a dublat deja: dimineața merg la școală, iar după-amiaza la meditații. Părinții se grăbesc să găsească profesori disponibili, mai ales pentru clasele terminale, unde Evaluarea Națională și Bacalaureatul sunt doar la câteva luni distanță.

„Am început meditațiile din septembrie, ca să nu ne trezim în iunie că nu e timp. Copilul meu e în clasa a VIII-a și concurența pentru liceele bune din Zalău e mare”, spune o mamă care așteaptă în fața unui bloc din centrul orașului, în timp ce fiul ei își face tema suplimentară la matematică.

Conform unui studiu realizat de organizația Salvați Copiii, aproape 50% dintre elevii români beneficiază de meditații. Această practică este mai frecvent întâlnită în mediul urban, unde doi elevi din trei participă la astfel de activități, în timp ce în mediul rural procentul este semnificativ mai mic.

Argumente pro


Profesorii spun că cererea pentru ore particulare apare tot mai devreme. „Mulți părinți vor să-și asigure din timp liniștea. Meditațiile nu înseamnă doar pregătire pentru examen, ci și recapitularea materiei pe îndelete, fără graba de la clasă”, explică un cadru didactic din Zalău.

Pentru elevi, avantajul este clar: pot pune întrebări pe care la școală nu îndrăznesc sau nu au timp să le adreseze. „La ore, profesorul nu se poate opri pentru mine. La meditații, îmi explică până înțeleg”, spune o elevă de liceu din Jibou.

Argumente contra


Pe de altă parte, începutul de an școlar înseamnă pentru multe familii o listă lungă de cheltuieli: ghiozdan, uniforme, manuale auxiliare. În acest context, costul meditațiilor devine greu de dus. „Am doi copii la școală. Abia facem față cu rechizitele și hainele. Cum să plătim și meditații? Şi cu cine să le facem?”, întreabă un tată din mediul rural.

Prețurile pentru meditații variază în funcție de materie, formă (individual/grup), numărul de ore și profesor. La Zalău, prețurile pentru o şedinţă de meditație variază între 70 și 150 de lei, în funcție de materie și nivelul de învățământ. De exemplu, pentru limba română sau matematică, părinții pot plăti între 80 și 150 de lei pe şedinţă, în timp ce pentru limbi străine sau alte materii, tarifele pot fi mai mici. În mediul rural, oferta de meditații este mai limitată, iar elevii din aceste zone se confruntă cu dificultăți în accesarea unor astfel de servicii.

Specialiștii atrag atenția că fenomenul adâncește inechitățile. Copiii din familii cu venituri bune încep meditațiile chiar din septembrie, în timp ce alții rămân doar cu orele din clasă. În plus, faptul că părinții simt nevoia să apeleze încă de la începutul anului la ajutor suplimentar ridică semne de întrebare despre calitatea actului educațional din școală.

Mai mult, deși legislația obligă profesorii să declare veniturile obținute din meditații la ANAF, în Sălaj puțini dascăli au făcut acest lucru, ceea ce ridică întrebări atât despre fiscalizare, cât și despre transparența pieței meditațiilor particulare

Concluzie


Deși școala abia a început, în multe familii din Sălaj pregătirea pentru examene a intrat deja în linie dreaptă. Pentru unii elevi, meditațiile sunt cheia succesului; pentru alții, o șansă pierdută din cauza banilor. Întrebarea care rămâne este dacă școala românească ar putea, printr-o mai bună organizare și sprijin pentru elevi, să reducă această dependență de „școala paralelă” din sufrageriile profesorilor.