Medicii de familie testează cardul de sănătate
Cardul național de sănătate, precum și cititoarele de card vor fi testate în Sălaj în 4 decembrie, potrivit președintelui Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, Marius Tăutu. “În 4 decembrie vom avea o întâlnire cu medicii de familie să discutăm despre câteva detalii legat de card și să testăm funcționalitatea. Vom vedea cum funcționează la nivelul unui cabinet medical cardul, cititorul, pentru că nici noi, în momentul de față, nu știm cum funcționează. Vom testa, vedem ce dificultăți întâmpinăm în procesul acesta, le semnalăm dacă nu le putem rezolva la nivel local în așa fel încât să fim pregătiți când într-adevăr va intra în exploatare la nivel național”, a declarat ieri pentru Graiul Sălajului, Marius Tăutu.
Potrivit acestuia, medicii de familie au fost primii care și-au achiziționat cititoare de carduri. “Spitalele s-au interesat și încep să achiziționeze și la nivel de spital. Nu cred că vom avea probleme din punctul acesta de vedere la nivelul județului”, spune Tăutu.
Cardul va fi valabil de la 1 ianuarie 2015. Sistemul actual va funcționa în paralel cu cel nou timp de aproximativ trei luni, după care cardul național de sănătate va fi obligatoriu.
Odată cu achiziționarea cititoarelor de card, medicii de familie vor putea să activeze cardul de sănătate, pentru ca acestea să poată fi utilizate de pacienți la nevoie.
De menționat este faptul că urgența se asigură indiferent de calitatea de asigurat. Cu alte cuvinte, cardul de sănătate nu este necesar pentru a beneficia de serviciile medicale acordate în urgență.
Peste 4.300 de carduri au fost returnate
Din cele 156.597 de carduri naționale de asigurări de sănătate primite în județ, 4.353 au fost returnate CJAS Sălaj din pricină că persoanele nu au fost găsite acasă, sunt plecate în străinătate sau și-au schimbat domiciliul. Valoarea totală a contractului semnat între CJAS Sălaj și Oficiul Județean de Poștă Sălaj este de 532.054 de lei, TVA inclus. Toți sălăjenii cu vârsta de 18 ani și peste primesc carduri de sănătate.
Carduri pentru morți și plecați în străinătate
Mai mulți cititori ne-au semnalat faptul că au primit card și persoane care au încetat din viață sau persoane care sunt plecate de ceva timp în străinătate. În legătură cu aceste cazuri, Marius Tăutu ne-a explicat că datele din sistemul unde se verifică calitatea de asigurat a unei persoane, precum și datele după care s-au făcut cardurile de sănătate, vin dintr-o bază de date de la nivel național. “Este o bază la nivel național cu tot ce este în evidență la o anumită dată. Însă baza de date se actualizează cu nou-născuții, decedații, cei care ies sau intră în sistem. Această bază de date se actualizează permanent. Există posibilitatea ca o persoană să fi decedat între timp de când s-a luat baza de date, care poate fi de acum un an sau mai mult timp în urmă. stop_coloana Atunci acea bază de date, luată la acea dată, sigur că e posibil să fie acum eronată. Între timp, oamenii au mai decedat, au mai plecat din țară. Normal, persoanele decedate nu au cum să primească cardul de sănătate, acestea vor fi returnate și nu e nicio problemă. Din punct de vedere al celor plecați există cei care au plecat cu forme legale, cu contracte de muncă, a căror situație se cunoaște, iar alte persoane care au plecat la negru, fără să se știe dacă au contract de muncă sau nu, dacă lucrează sau nu. Sigur, acele persoane sunt în evidența noastră (a CJAS – n.r.). Dacă persoana respectivă a primit card acasă, nu e nicio problemă, chiar dacă persoana este plecată și poate este asigurată în statul respectiv. În momentul în care persoana va veni acasă și va dori să folosească cardul național, sistemul va semnala că nu este asigurată”, explică Tăutu. “Această fluctuație a persoanelor nu ai cum să o ai la precizie în fiecare moment, cu atât mai mult cu cât baza de date care a fost luată în calcul când s-au tipărit aceste carduri poate este din urmă cu un an sau doi”, subliniază președintele CJAS Sălaj.
Informațiile din baza de date sunt colectate de Serviciile Județene de Evidență a Populației de la Serviciul de Stare Civilă și transmise la nivel național la Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. De acolo datele au fost transmise la Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). CNAS le-a pus la dispoziția Imprimeriei Naționale, care a fabricat cardurile de sănătate în funcție de datele primite.
“Folosirea cardului va fi permisă de către ori-cine care îl posedă doar că acel card va face legătura cu baza de date de unde va rezulta că persoana respectivă este sau nu asigurată. Atunci persoana va primi servicii din pachetul de bază, dacă este asigurată, și din pachetul minimal, dacă nu este asigurată. Rolul primordial în momentul de față este de a spune dacă o persoană este sau nu asigurată”, conchide Tăutu.
Înlocuirea cardului costă 13 lei
În cazul în care asiguratul pierde cardul de sănătate sau i se fură, îl distruge sau solicită schimbarea acestuia din pricina modificării datelor de identificare (de exemplu, schimbarea numelui de familie), atunci acesta trebuie să facă o cerere la CJAS Sălaj pentru a primi un card nou. Costul cardului, de 2,2 euro plus TVA, va fi suportat de asigurat, cardul urmând să fie emis la 30 de zile de la plată. Pe perioada celor 30 de zile, asiguratul va primi o adeverință de asigurat.
