30 august 2024 este ultimul termen dat de Compania Națională de Administrare a Investițiilor în Infrastructură (CNAIR) pentru desemnarea constructorului celui mai scump lot de autostradă din România, lotul cuprins între Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău în lungime de 41 kilometri, după multiple amânări într-un an de la depunerea ofertelor.
Într-un an, au fost șapte amânări ale desemnării constructorului, cauzate, după cum declara ministrul Trasporturilor Sorin Grindeanu, de contestații și clarificări.
Din cei șapte ofertanți pentru realizarea celor mai complexe și scumpe lucrări ale Autostrăzii Transilvania datorate și realizării tunelului Meseș pe o lungime de 2,8 kilometri, au rămas în competiție doar trei – UMB, Makyol (Turcia) și WeBuild (Italia). Valoarea lucrărilor se ridică la 6,8 miliarde de lei fără TVA, probabil de aici și marea competiție a firmelor de construcții.
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunel de trei kilometri prin Meseș, a fost lansată în luna februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au depus oferte UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.
Asociația Pro Infrastructură se așteaptă la o nouă amânare
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură îl interpelează public pe ministrul Grindeanu cu privire la desemnarea constructorului și presupun că ”Perla Coroanei” infrastructurii din România, adică lotul Poarta-Zalău-Nușfalău, nu va avea nici în 30 august un constructor desemnat câștigător.
”Domnule Grindeanu, câte <următoarele săptămâni> mai așteptăm la Meseș? Pe 5 iunie, adică acum fix 12 săptămâni, ministrul Grindeanu ne promitea: <în următoarele săptămâni vom închide acea evaluare și în acel moment vom avea un executant și pe acest tronson>.
Este perla coroanei, cel mai scump lot de autostradă de la noi estimat la 6,8 miliarde lei fără TVA, mai prețios chiar și decât secțiunile 2 și 3 ale A1 Sibiu-Pitești. Bineînțeles, vorbim de cei 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania care conțin tunelul Meseș de aproape 3 km.
Sigur, ministrul nu și-a încălcat promisiunea. Tehnic vorbind, încă suntem în termenul de <următoarele săptămâni>. Le numărăm pe… următoarele 12!
Prima licitație pornită în 18.11.2020 a fost anulată după mult chin în ianuarie 2023. Cea curentă a fost lansată în 09.02.2023. Pe 28 august 2023, adică acum fix un an de zile, au fost depuse 7 oferte: UMB (cu Euro-Asfalt pentru tunel), WeBuild, Makyol-Ozaltin, Ictaș, Mapa, Nurol-Duygu și Tekfen-Dogus.
Și de un an se stă în evaluarea ofertelor. E drept, au fost și contestații, dar s-au rezolvat. Avem nu mai puțin de 7 (șapte) amânări ale desemnării câștigătorului, cel mai recent termen pentru acest pas crucial fiind 30 august, vineri.
Să fie oare a opta amânare? N-ar fi exclus, încă ne încadrăm în promisiunea domnului Grindeanu făcută pe 5 iunie: <în următoarele săptămâni>. După aceea vor fi contestații, cel mai probabil, deci deznodământul se va lăsa așteptat… niște săptămâni”, este semnalul dat de Asociația Pro Infrastructură.