Ministerul Transporturilor si Ministerul Administratiei si Internelor au elaborat noi norme de autorizare a autovehiculelor de marfa de mare tonaj. Intentiile celor doua foruri converg spre limitarea supraincarcarii vehiculelor si respectarea impunerilor de tonaj pe anumite drumuri nationale si judetene, din dorinta de a proteja de la distrugere carosabilul.
Modificarile vizeaza autorizatiile speciale de transport marfa pe drumurile publice prin care s-a permis supraincarcarea camioanelor. Acestea vor fi eliminate din 30 aprilie 2010 si vor fi mentinute doar autorizarile speciale pentru transporturile agabaritice si bunurile indivizibile. Valorile maxime ale maselor si dimensiunilor pana la care se pot elibera autorizatiile speciale de transport (ATS) sunt: 60 tone pentru masa totala, intre una si trei tone peste masa maxima admisa pentru axa simpla, dubla sau tripla, dupa caz, 3,20 metri pentru latime, 25 de metri pentru lungime si 4 metri pentru inaltime. ATS-urile pot fi eliberate de Agentiile de Control si Incasare, echipajele mobile ori de Sectia Nationala de Drumuri. La nivel de judet, SDN Salaj a emis anul trecut 197 autorizatii speciale in valoare de 80.316 lei, iar anul acesta 21, in valoare de 11.545 lei. Pentru depasirea sarcinii maxime admise a auto-vehiculelor in 2009 s-au emis 15 procese verbale de constatare a contraventiei in valoare de 69.000 lei, iar de la inceputul anului 2010 si pana la finele lunii martie s-au dat amenzi in valoare de 21.000 lei. Fondurile colectate au fost virate la bugetul de stat si la Compania Nationala de Drumuri. Astfel de masuri sunt binevenite stiind ca traficul greu s-a intetit pe drumurile publice si ca a crescut de cateva ori capacitatea masinilor (de la 16-30 de tone, la 60-80 tone), ceea ce a dus la distrugerea infrastructurii rutiere. Aplicarea noilor norme va conduce la scaderea numarului autovehiculelor incarcate peste limita maxima admisa, pentru ca sanctiunile pentru nerespectarea lor pot trece de 50 de milioane de lei vechi.