decembrie 5, 2025

Mai puțină birocrație la Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj

de-la-1-ianuarie-platim-cass-si-pentru-venituri-din-chirii-dividende-sau-depozite-bancare0_53642

Calitatea de asigurat poate fi dobândită acum și online, fără drumuri la Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj.

Instituția anunță că documentele necesare pot fi transmise la adresa de e-mail: card_national@cassalaj.ro, fără a mai fi necesară deplasarea la ghișeu.

Documentele necesare pentru a dobândi calitatea de asigurat sunt Declarația unică 212 (integral / cu nr. de înregistrare ANAF / recipisa ANAF) și dovada plății inițiale, în cuantum de 608 lei.

În cazul în care aveți nevoie și de eliberarea adeverinței de asigurat, trebuie să menționați acest lucru în e-mailul trimis.

În această perioadă, în contextul schimbărilor legislative referitoare la persoanele asigurate sau coasigurate, programul de lucru cu publicul a fost prelungit temporar la Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj, compartimentul de specialitate fiind deschis de luni până vineri, între orele 08:00 – 20:00.

Cum completăm Formularul 212?

Prin Legea nr. 141/2025, au fost aduse o serie de modificări cu privire la contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), una dintre ele vizând eliminarea din categoria persoanelor exceptate de la plata CASS a persoanelor fizice aflate în întreținerea unei persoane asigurate, respectiv soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii.

În contextul acestor modificări, începând cu data de 1 august 2025, persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor, pensii, activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, cedarea folosinței bunurilor, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, alte surse pentru care datorează CASS pot opta pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru persoanele aflate în întreținere, respectiv soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii.

Suma datorată pentru fiecare persoană pentru care se exercită opţiunea se determină prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul, reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data de 1 ianuarie a anului în care se exercită opţiunea. Opţiunea se exercită oricând în cursul anului, prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice – Formular 212.

Persoanele fizice care optează pentru plata CASS pentru persoanele aflate în întreținere completează Capitolul II – Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025”, Secțiunea 2 „Date privind CASS datorată de către persoanele fizice pentru persoanele aflate în întreținere”.

E important să completați cu atenție, întrucât opțiunea exercitată este definitivă și generează obligația de plată a CASS.

Plata datorată pentru fiecare persoană pentru care se exercită opţiunea se efectuează în două tranşe: 25% la data depunerii declaraţiei prin care se exercită opţiunea și 75% până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui în care s-a exercitat opţiunea.

Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este de 4.050 lei lunar. Ca urmare, pentru anul 2025, baza de calcul pentru stabilirea CASS este de 24.300 lei (6 x 4.050 lei), iar contribuția datorată este de 2.430 lei. Deci, persoana care optează pentru plata CASS pentru persoanele aflate în întreținere datorează 2.430 lei pentru fiecare persoană pentru care a exercitat opțiunea.

Declaraţia se depune la Administrația Județeană a Finanțelor Publice Sălaj.