Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că proiectul tehnic al Subsecțiunii 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș a Autostrăzii Transilvania, începută de americanii de la Bechtel și rămasă autostradă-muzeu, a fost aprobat în luna decembrie 2024.

O altă veste bună este că firma Construcții Erbașu va începe lucrările la data de 20 ianuarie, adică luni, data pentru care s-a semnat ordinul de începere.

Stadiul lucrărilor realiztae pe acest lot este de 37 la sută, dar, așa cum precizează CNAIR, stadiul fizic al lucrărilor în cadrul contractului încheiat cu SC CONSTRUCȚII ERBAȘU SA este 0%.

”Proiectul Tehnic a fost aprobat de catre CNAIR în data de 19.12.2024”, au transmis reprezentanții CNAIR. Antreprenorul român trebuie, conform contractului, să finalizeze lucrările de construcție la lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (județul Bihor) pe o lungime de 26,35 km.

Lucrările pe acest lot au fost începute și părăsite în 2012. De atunci, viaductul dintre Porți și Suplacu de Barcău a rămas o ”piesă de muzeu”, lotul Bechtel fiind cel mai chinuit lot de autostradă.

Contractul pentru proiectarea lotului Suplacu de Barcău – Chiribiș a fost semnat cu S.C. Construcții Erbașu pe 24 noiembrie 2023 pentru o ofertă de 884 milioane de lei (fără TVA) și o durată de 24 de luni (6 pentru proiectare și 18 luni pentru lucrări de execuție). Dacă se va încadra în termen prevăzut pentru lucrările efective de construcție, vom putea circula pe autostradă până la Chiribiș de la sfârșitul anului 2026.

Iar ca să urcăm pe A3 de la Nușfalău, mai avem nevoie și de legătura de la Marca la Suplac.

De 10 ani, licitații…

Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș are 26,35 de kilometri și include viaductul de 1,7 kilometri de la Suplacu de Barcău (peste un lac de acumulare,) aproape finalizat de Bechtel. Lucrările la acest lot au început în urmă cu aproape 20 de ani și au fost abandonate după rezilierea contractului cu compania americană Bechtel, în anul 2013.

CNAIR a lansat licitația pentru finalizarea lucrărilor în 27 aprilie 2014 (acum 10 ani), iar în 2015 s-a semnat cu asocierea spaniolă Corsan-Corviam. În anul 2016 s-a reziliat contractul din cauza mobilizării insuficiente a constructorului.

În 23 august 2017 s-a demarat o nouă licitație, însă după doi ani și jumătate de tergiversări, amânări, contestații și reevaluări, în ianuarie 2020 CNAIR a anulat procedura deoarece ”antreprenorul desemnat câștigător are probleme financiare în țara de origine”, declaru, în octombrie 2022, cei de la Asociația Pro Infrastructură.