Lucrările la cel de-al doilea tronson al șoselei de centură a municipiului Zalău sunt blocate de firma românească, nu de constructorul chinez, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Acesta a acuzat compania că, în ciuda procentului infim pe care îl are în asociere, practică un “șantaj” prin care ține șantierul pe loc.
Declarațiile ministrului au fost făcute marți, 22 august, chiar de pe centura Zalăului.
“Aici e vorba de o asociere între o companie chineză și una românească. Această companie din România e în asociere cu un procent sub 1%. Infim. Totuși, situația e în felul următor: stadiul lucrărilor este undeva la peste 50%, poate chiar aproape de 60%. Așa cum știți, pe toate lucrările din România noi am aplicat Ordonanța 64 prin care se actualizează prețurile materialelor. Datorită pandemiei, datorită războiului din Ucrain, prețurile au explodat, iar Guvernul a dat această ordonanță prin care s-au reactualizat prețurile pentru că nu e vina constructorilor, a companiilor… e o situație la nivel global, nu doar în România. Surprinzător, pe această centură de la Zalău, Ordonanța nu se poate aplica, ceea ce duce la pierderi de câteva zeci de milioane. Noi dorim și e legal să putem să aplicăm Ordonanța 64, dar acest lucru este blocat în acest moment, din ce îmi spun colegii mei care cunosc foarte bine situația, de această companie românească, care, deși are sub 1%, face un fel de șantaj asupra companiei mari, nu mă feresc să o spun. Eu îi atenționez că pe mine, și pe domnul primar, pe domnul președinte al Consiliului Județean, pe domnul ministru Bode și pe dumneavoastră ne interesează să terminăm lucrările, nu să vină cineva și să folosească o anumită pârghie ca să aibă, poate, anumite beneficii mai mari decât ar merita. Îl atenționez pe constructorul român să își dea concursul și să facă lucrurile așa cum trebuie, conform legii, nu să blocheze”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministrul a explicat și în ce anume constă acest șantaj la care a făcut referire.
“Ca să poți să aplici această ordonanță, trebuie să fie de acord toți asociații. Nu s-a obținut acest acord, ceea ce e de noaptea minții, dacă mă întrebați pe mine, pentru că e vorba de o reactualizare a prețurilor”, a spus Grindeanu.
Potrivit acestuia, dacă se va menține ritmul și se va debloca această situație, undeva la jumătatea anului viitor se va circula pe șoseaua de centură a Zalăului.
Ministrul Transporturilor consideră că rezilierea contractelor atunci când apar probleme nu este cea mai bună soluție.
“Să știți că e foarte simplu să vii și să reziliezi contracte. Eu nu îmi doresc acest lucru, și, de când am preluat acest portofoliu, nu am căutat să reziliez contracte, au căutat să găsesc soluții pentru ca acestea să poată merge mai departe. Dacă reziliem, înseamnă timp pierdut. O iei de la capăt, faci alte proceduri, știți foarte bine că ar însemna câteva luni bune pierdute. Așadar, trebuie să găsim soluții. Ăsta e rostul unei administrații, să încerce să găsească soluții”, a adăugat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, cu mențiunea că termenul realist pentru terminarea lucrărilor este undeva la jumătatea anului viitor.