Programul Rabla a dat nastere unei imense piete a tichetelor valorice primite in schimbul vechiturilor casate. Numai ca jucatorii de pe aceasta piata trebuie sa fie foarte abili pentru a obtine un pret bun pe voucherul pe care este trecuta valoarea de 3800 de lei.
Se suplimenteaza numarul tichetelor valorice, dar valabilitatea lor este redusa la trei luni.
O veste buna si una mai putin buna pentru romanii care vor sa-si caseze masinile vechi prin Programul „Rabla”: Guvernul va suplimenta cu inca 50.000 numarul voucherelor, crescand astfel numarul potentialilor beneficiari, dar va reduce, in acelasi timp, perioada de valabilitate a lor, dand o grea lovitura speculantilor de pe piata neagra a voucherelor, aparuta imediat dupa lansarea programului. Astfel, daca tichetele primite in schimbul masinilor casate aveau pana acum valabilitate pana in 23 noiembrie, indiferent de ziua casarii, reprezentantii executivului intentioneaza sa reduca termenul de folosire a lor la maximum trei luni din momentul predarii masinilor vechi. Asta inseamna ca cei care isi caseaza masina doar pentru a vinde voucherul, fara a avea intentia de a-l folosi pentru achizitionarea unei masini noi, vor avea la dipozitie doar trei luni pentru gasirea unui cumparator. In caz contrar, ei raman in paguba, tichetul respectiv expirand dupa scurgerea celor trei luni.
Scopul declarat al acestei masuri este de a incuraja folosirea tichetelor pentru achizitia de masini noi, si nu pentru specula pe piata neagra, piata ce a atins cote spectaculoase. Din datele Administratiei Fondului de Mediu, rezulta ca pana in prezent au fost solicitate in baza voucherelor Rabla putin peste 1.800 de masini noi, in conditiile in care au fost casate aproximativ 30.000 de masini vechi. Daca pornim de la premisa ca fiecare masina noua solicitata are in spate trei masini casate (intrucat de anul acesta este permisa achizitia pe baza a trei vouchere, in valoare de 3.800 de lei fiecare, adica aproximativ 2.800 de euro in total), rezulta un plus de aproape 25.000 de tichete care, cu mici exceptii, fac obiectul pietei negre. Exceptiile mentionate se refera la persoanele care nu s-au decis spre ce autoturism nou sa isi indrepte atentia ori care asteapta eventuale reduceri de preturi la anumiti producatori.
Piata voucherelor este destul de bine dezvoltata si in Salaj, fie si daca ne raportam doar la diferenta dintre numarul masinilor casate pana acum – 500 – si cel al solicitarilor de autoturisme noi – de maximum 100 (50 la reprezentanta Dacia – Renault din Zalau, despre care exista date, si, ipotetic, cel mult inca 50 pentru alte marci, pentru care salajenii s-ar fi putut inscrie in alte orase). Prin urmare, rezulta un excedent de cel putin 200 de tichete, tranzactionate pe piata.
Profit de 80 de milioane de lei vechi
De altfel, la anunturile de mica publicitate din ziar apar, zilnic, minimum cinci oferte de vanzare sau de cumparare a voucherelor pentru Rabla. Pretul de vanzare anuntat variaza intre 1.200 si 1.700 de lei, in timp ce cumparatorii ofera intre 800 si 1.200 de lei. La un pret mediu de tranzactionare de 1.200 de lei, rezulta ca o persoana interesata sa-si cumpere o masina noua poate obtine pe piata neagra cu 3.600 de lei vouchere in valoare de 11.400 de lei (adica aproximativ 2.800 de euro), obtinand un profit de aproape 8.000 de lei (80 de milioane de lei vechi).
Lovitura pe piata voucherelor Rabla
Articole
Postul Sfintei Marii
”Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug.” (Sfântul Vasile cel Mare) Dragi cititori, a început postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor și sub denumirea de postul Sfintei Marii. Acesta durează două săptămâni și se încheie în data de 14 august, înainte de marea sărbătoare…
Mai mult...Solidaritatea
Ziua bună, dragi cititori! Într-o veche istorisire, doi soldați traversau, noaptea, o pădure înzăpezită. Atacați de o haită de lupi, ei s-au așezat spate în spate și s-au apărat reciproc. Astfel, fiecare a avut o perspectivă diferită asupra pericolului, dar, alegând să rămână împreună și să conlucreze, și-au putut salva viețile. Ce anume i-a salvat pe cei doi? Răspunsul este simplu și vădit: solidaritatea. Dacă aruncăm o privire pe rețelele de socializare la ecourile unor știri, dacă…
Mai mult...