Locul de muncă, sursă de stres: Angajatul clachează, patronul pierde bani
Volumul excesiv de muncă, sarcinile neclare, hărțuirea sau comunicarea defectuoasă sunt surse clare de stres la serviciu. Un astfel de mediu de lucru vine cu dezavantaje atât pentru salariați, cât și pentru angajatori, atrage atenția ITM Sălaj.
Inspectorii de muncă au desfășurat, pe parcursul primelor două trimestre ale anului 2025, acțiuni de conștientizare atât privind riscurile psihosociale la locurile de muncă cât și a consecințelor acestora pentru sănătatea psihică și fizică a lucrătorilor. Această acțiune este inclusă în Programul Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2025.
Stresul apare atunci când cerințele locului de muncă depășesc capacitățile de adaptare ale angajaților. Mediul de lucru psihosocial are un impact important asupra sănătății și stării de bine a lucrătorilor, astfel că lucrătorii care suferă de stres asociat cu munca pot dezvolta probleme grave de sănătate fizică și mentală, influențând negativ mediul de muncă și societatea în ansamblu, explică inspectorii de muncă.
Printre condițiile de lucru care determină riscuri psihosociale se numără „volumul excesiv de muncă, cerințele contradictorii și lipsa de claritate privind rolul pe care îl are de îndeplinit lucrătorul, lipsa de implicare și influență în luarea deciziilor care afectează lucrătorul, schimbările organizatorice gestionate necorespunzător, nesiguranța locului de muncă, comunicarea ineficientă, lipsa de sprijin din partea conducerii sau a colegilor, hărțuirea psihologică și sexuală sau violența”, spun reprezentanții ITM Sălaj.
Pentru salariat, munca într-un mediu stresant poate duce la surmenaj, depresie, dificultăți de concentrare, probleme în familie, consum de droguri, alcool, boli cardiovasculare și musculo-scheletice.
La nivel de companie, efectele negative includ performanță economică scăzută, creșterea absenteismului, incidență mai mare de accidentare la locul de muncă.
În cadrul întâlnirilor organizate, inspectorii de muncă au urmărit conștientizarea angajatorilor, lucrătorilor, reprezentanților acestora, personalului din cadrul serviciilor externe cu privire la necesitatea prevenirii expunerii angajaților la riscuri psihosociale, și luarea măsurilor de prevenire pentru protecția sănătății psihice și fizice a lucrătorilor.
„Prin realizarea unui mediu de lucru adecvat din punct de vedere psihosocial, angajatorul va beneficia de lucrători sănătoși și productivi la locul de muncă, iar absențele cauzate de stresul asociat cu munca vor fi reduse în mare măsură. În același timp, costurile suportate de companie pentru productivitatea pierdută vor fi mai mici. Gestionarea cu succes a stresului și a riscurilor psihosociale la locul de muncă contribuie la menținerea stării de bine a forței de muncă, iar implicarea și angajamentul lucrătorilor vor crește”, precizează inspectorii de muncă.
