Licitația pentru proiectarea tronsonului de autostradă Poarta Sălajului – Nușfalău, care include și Tunelul Meseș, este deocamdată suspendată. Situația urmează a fi tranșată vineri, la Curtea de Apel București. Instanța trebuie să se pronunțe cu privire la contestațiile depuse de firmele Astaldi și Strabag.

După ce a durat un an și jumătate lansarea licitației și desemnarea constructorilor rămași în cursă, batem din nou pasul pe loc deoarece companiile Astaldi (Italia, parte din grupul Webuild) și Strabag (Austria) au depus contestații una împotriva celeilalte, astfel că procedura de achiziție a fost suspendată.

În luna mai a acestui an, CNAIR a anunțat că a desemnat șase constructori care rămân în cursa pentru proiectarea și execuția investiției, din cele 12 firme sau asocieri de firme care au depus oferte, în februarie 2021. Doar că italienii de la Astaldi au contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) candidatura Strabag, unde, până în martie, acționar majoritar a fost un oligarh rus. CNSC a admis parțial contestația celor de la Astaldi, dar la finele lunii iulie Strabag a atacat cu recurs decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor, scrie economedia.ro.

Curtea de Apel București a stabilit primul termen de judecată pentru data de 5 august.

,,Au fost selectate 6 oferte pentru construcția sectorului din Autostrada Transilvania care cuprinde și tunelul Meseș! CNAIR a finalizat astăzi procesul de evaluare a candidaturilor pentru proiectarea și execuția subsecțiunilor Poarta Sălajului – Zalău (inclusiv Tunel rutier la profil de autostradă în zona Meseș) și Zalău – Nușfalău (cu o lungime totală de 41 de km). Constructorii și proiectanții din Turcia, Austria, Spania și Italia, care au fost acceptați, vor primi în perioada imediat următoare Invitația de participare la Etapa a II-a a procedurii de atribuire. Câștigătorul acestui contract va avea la dispoziție maxim 12 luni pentru proiectare și de 36 luni pentru execuția lucrărilor. Pe sectorul de autostradă licitat, urmează să fie construit Tunelul Meseș (cu două galerii ) în lungime de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens, 65 de viaducte, poduri și pasaje. Valoarea estimată a contractului este de 3,926 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin fonduri europene nerambursabile (POT)”, anunța, în luna mai, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Din cele 3,926 miliarde de lei, aproximativ un sfert reprezintă cheltuielile cu Tunelul Meseș. Realizarea acestuia costă, potrivit CNAIR, 1,075 miliarde lei.

Tunelul Meseș va fi cel mai lung tunel construit pe un drum de mare viteză din România.

Cei șase constructori care au rămas în cursa pentru proiectarea și execuția lotului de autostradă Poarta Sălajului-Nușfalău, inclusiv Tunelul Meseș, sunt Mapa-Cengiz, Strabag-Acciona, Pizzarotti, Astaldi, Tefken (Turcia) și  Rec Uluslararasi Inșat Yatirim Sanayi.