Cu toate că provenim din mediul rural și elevii noștri nu sunt dintre cei care primesc meditații în particular, aceștia având și alte îndeletniciri decât aceea de a învăța (ajutându-și părinții la muncile gospodăriei), reușesc să se remarce prin talentul și perseverența de care dau dovadă, prin implicare și determinare. Noi considerăm că merită și acești copii să aibă parte de o educație care să le ofere șanse egale, cu cei care studiază în mediul urban, atât în continuarea unei specializări în mediul universitar, cât și în integrarea lor pe piața muncii.
Deviza noastră este: „Educaţia îţi dă soluţia pentru orice problemă de viaţă. Principalul scop al educaţiei nu este cunoaşterea, ci acţiunea.” (dr. John G. Hibben – preşedinte al Universităţii Princeton).
Având în vedere salturile rapide din punct de vedere tehnologic prin care trece omenirea, dar și particularitățile noilor generații, digitalizarea educației este o necesitate, chiar și în absența unor situații de forță majoră.
Am pornit dintr-un punct în care tehnologizarea pentru școala noastră însemna câteva calculatoare funcționale în laboratorul de informatică și patru videoproiectoare mobile, si am ajuns într-un timp foarte scurt la realitatea în care fiecare clasa are videoproiector și table smart, elevii tablete, iar profesorii au primit laptopuri și tablete grafice.
Datorită bunăvoinței dl primar Cristian Ungur, a Consiliului Local Gâlgău, a dl. Mihai Talpoș co-fondator Școala Informală de IT, a Inspectoratului Școlar Sălaj și a grupului Rotary Dej s-au făcut investiții semnificative în dotarea școlii cu Table Smart, laptopuri, tablete, videoproiectoare și tot ceea ce a fost nevoie pentru ca munca noastră de dascăli să dea roade, în această perioadă în care elevii au fost obligați să învețe de acasă, utilizând platformele digitale. Trebuie să menționăm că desi toate contributiile au fost vitale, cea mai mare pondere au avut-o investitiile de la bugetul local. Le suntem tuturor profund recunoscători pentru că ne-au susținut și ne-au ajutat sa îmbunătățim calitatea procesului educational.
Dar considerăm că nu este suficient ca școala să aibă acces la instrumente digitale, ci este important ca profesorul să știe și cum să le folosească în procesul de predare, astfel încât să facă tranziția cât mai ușor de la sistemul clasic, unde nu se folosește foarte mult tehnologia, însă ajutați de mentori profesioniști cum sunt cei de la ȘCOALA INFORMALĂ DE IT Cluj și Sibiu, prin programul “Digital Teacher” și participând la cursurile organizate în luna septembrie 2020 de către CCDSJ am reușit să ne depășim limitele.
Fiind o echipă tânără, comunicativă, dinamică, hotărâtă, cu mare putere de concentrare, sociabilă, care poate face față oricărei provocări, interesați de o continuă dezvoltare profesională ne-a fost foarte ușor să ne adaptăm.
Continuăm să folosim în clasă, fizic, instrumentele utilizate în online pentru că ne ajută mult și pe noi și pe copii, prezentările noastre fiind îmbunătățite cu grafică, animație, filme, muzică și tot felul de idei antrenante, care sunt pe placul copiilor și le captează atenția.
Școala noastră a realizat și realizează proiecte menite să întărească dezvoltarea cunoștințelor în domeniul pregătirii profesionale, în special vizând anticiparea necesităților în materie de deprinderi și nevoi de calificare cerute de piața muncii, de noi metode de pregătire și evaluare a acestei pregătiri.
Chiar și în contextul actual (pandemic), al școlii online, avem resursele și pregătirea (experiența), activităților de acest gen în mediul online.
Aceste proiecte au avut ca scop deschiderea de noi orizonturi, inter relaționarea dintre elevi și legarea de prietenii cu copii care studiază în țară și în afara granițelor, în Republica Moldova, pentru a ne face cunoscuți și a promova tradițiile locale, a stimula interesul pentru lectură și a-i încuraja să privească dincolo de granițele țării, deoarece cunoașterea unor noi culturi, a unor alte forme de organizare nu poate să aducă decât o acceptare a diversității și o abilitate de adaptare la nou, o acceptare conștientă și activ-participativă a provocărilor pe care le pot întâlni într-o astfel de colaborare.
Dintre proiectele cu Republica Moldova amintim:
1.Proiectul de Parteneriat Educațional Transnațional ”EDUCAȚIE FĂRĂ FRONTIERE, dintre Instituția Publică Gimnaziul Porumbești – Republica Moldova și Liceul Tehnologic Nr. 1 Gâlgău, județul Sălaj – România, care are ca scop realizarea unui schimb de experiență, idei, opinii ale cadrelor didactice și elevilor provenind de la alte unități școlare.
Liceul Tehnologic Gâlgău a fost reprezentat de către prof. Ionuț Vaida, în calitate de director, și prof. Viorica Sabău, în calitate de coordonator al acestui proiect.
.
2.Proiectul de Parteneriat Educațional Transfrontalier, dintre Instituția Publică Gimnaziul I. Creangă – Zirnești, Cahul, Republica Moldova și Liceul Tehnologic Nr. 1 Gâlgău, județul Sălaj – România, care reprezintă o încercare de a repune în drepturi „cartea” și „biblioteca”, de a le readuce în atenția copiilor și părinților, de a contribui la redescoperirea lecturii ca o plăcere, o relaxare, un izvor de cunoaștere și visare, fără egal! Proiectul promovează conduita pozitivă a elevilor spre literatură. Liceul Tehnologic Gâlgău a fost reprezentat de către prof. Ionuț Vaida, în calitate de director, și prof. Viorica Sabău, în calitate de coordonator al acestui proiect.
3. Proiectul de Parteneriat Educațional Transfrontalier dintre Instituția Publică Liceul Teoretic ,,Ginta Latină” Republica Moldova, Chișinău și Liceul Tehnologic Nr. 1 Gâlgău, Județul Sălaj, România, care are drept scop: Stimularea interesului pentru lectura individuală, în vederea dezvoltării vocabularului și a dobândirii tehnicilor de muncă intelectuală. Liceul Tehnologic Gâlgău a fost reprezentat de către prof. Ionuț Vaida, în calitate de director, prof. Viorica Sabău și Laura Chiroban, în calitate de coordonatori și parteneri în acest proiect.
Un alt proiectul inedit în care am folosit digitalizarea este: „Pe file de speranță”, proiect realizat în colaborare cu profesor MERITO, Tatiana Cauni, Liceul „Emil Racoviță” Baia Mare.
Am organizat și activități antrenante, de genul excursiilor online sau diferite activități extrașcolare.
Așadar, un director dedicat și o echipă de profesori creativi, pasionați și preocupați pentru actul educațional demonstrează că se poate face performanță și digitalizare și la o școală de sat. Adevăratele schimbări sunt făcute de dascăli devotați și responsabili, de către părinți și elevi.
Ceea ce vrem să subliniem este că noi am înțeles că atunci când vrei cu adevărat poți schimba lucrurile, să le miști înainte, să evoluezi și să fii dedicat. Credem că nu există școală prea mică, oraș prea mic, vis prea mic sau poveste de necrezut. Putem visa să ne transformăm sau să transformăm școli și comunități, dacă îndrăznim, vrem și ne lăsăm inspirați.
Prof. dir. Ionuț Vaida
La Liceul Tehnologic din Gâlgău digitalizarea merge mână în mână cu mizeria care tronează de la intrarea în școală până la ieșire. Digitalizați și toaletele care sunt focare de infecție.