Proiectul noii Legi a Educației a stârnit ample dezbateri în spațiul public. Ultima modificare propusă și apărută în spațiul public, cea potrivit căreia absolvenții liceelor pedagogice vor putea activa doar în creșe și grădinițe, a provocat reacții și îngrijorări. Motivul este acela că specializarea de educator-învățător nu mai apare la liceele pedagogice, în noua Lege a Educației, fapt care ar duce la o lipsă mare de personal în învățământul primar.
”Azi am aflat cu stupoare și cu groază, deși se pare că ideea exista de mai de mult, că liceele pedagogice nu vor mai putea forma elevi care la absolvirea liceului să aibă posibilitatea de a fi educatoare sau învățători. Vestea este cel puțin îngrijorătoare, mai ales din perspectiva faptului că avem deja un deficit de resurse umane. Sper ca persoanele aflate în măsură să intervină să corecteze din viitoarea lege această aberație”, a fost reacția publică a președintelui Asociației Învățătorilor Sălaj și director adjunct al Școlii Gimnaziale ”Mihai Eminescu” Zalău, Ovidiu Costinaș.
Actuala lege a Educației Naționale (nr. 1/2011) permite liceelor pedagogice să formeze personal pentru funcția de educator-puericultor și pentru funcția de educator-învățător. Noile prevederi arată că, la liceele pedagogice, vor fi doar specializări de educator-puericultor. În ultimii ani, foarte mulți absolvenți ai Liceului Pedagogic (inclusiv ai celui din Zalău, ”Gheorghe Șincai”) optau pentru a intra în sistemul de învățământ, preșcolar sau primar, imediat după promovarea examenului de Bacalaureat și, concomitent, să urmeze o facultate. Pentru sistem a fost benefic acest aspect pentru că s-a reușit acoperirea necesarului de personal în școli și grădinițe, mai ales în mediul rural. Dacă prevederile noii legi vor intra în vigoare, învățământul primar va fi cam ”descoperit”.
Care sunt noutățile aduse prin propunerile de modificări
Conform proiectului de lege, unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară. Prin absolvirea cu diplomă a specializării educator-puericultor din cadrul filierei vocaţionale, profil pedagogic, se consideră îndeplinite condiţiile de formare psihopedagogică şi de calificare necesare ocupării funcţiei didactice de educator-puericultor, educator educaţie timpurie, educatoare/educator.
Elevii care, la data adoptării prezentei legi, erau înscrişi în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învăţător/învăţătoare precum şi absolvenţii acestei specializări prin excepţie de la prevederile art. 171, alin. (1), litera e) pot fi încadraţi pe postul de învăţător/învăţătoare în învăţământul primar, se arată în proiectul citat de edupedu.ro.
Prin excepţie, formarea personalului din educaţia antepreşcolară pentru funcţia de educator-puericultor, a celui din învăţământul preşcolar şi primar pentru funcţiile de educatoare/educator se realizează prin unităţi de învăţământ preuniversitar cu profil pedagogic, iar a maiştrilor-instructori şi a antrenorilor, prin unităţi de învăţământ terţiar nonuniversitar. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiţia de formare psihopedagogică de nivel I.
Proiectele de legi ale educației ar urma să treacă prin Guvern până în 15 februarie și să fie aprobate de Parlament până în 15 martie.