„Idealul educational al sistemului de invatamant consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii si personalitatii umane in asumarea unei scale de valori necesare unei societati a cunoasterii”.
Prologul legii „Educatiei Nationale 2010 – varianta Funeriu”, prezentata in sala festiva a Gr.Sc. „Voievodul Gelu” Zalau. Atmosfera incar-cata cu… idei… amendamente… obiectii subiective sau obiective… Invitatii onoreaza asistenta: din partea Prefecturii, a Consiliului local, din partea CECAR si a parintilor.
In contextul actualei reforme educationale, transformarile propuse prin mult mediatizata Lege a invata-mantului ofera perspective noi controversate, sau critici vechi contestate, deci un subiect cu siguranta incitant supus dezbaterii publice. Propunerile de modificare a legii inaintate de cadrele didactice au fost coroborate de catre echipa manageriala a Grupului Scolar „Voievodul Gelu”, rezultatul fiind un material voluminos din care spicuim cateva propuneri:
Capitolul I, articolul 8 /aliniatul 3: MECTS stabileste anual costul standard pe elev, care va sta la baza finantarii institutiei de invatamant. Obiectia a vizat in fapt imposibilitatea realizarii performantei, diminuarea calitatii procesului didactic si o promovare formala a elevilor. In urmatorul capitol, articolul 22/alin 1 c se afirma ca invatamantul secundar superior va cuprinde clasele X-XII pentru filiera teoretica si X-XIII pentru filiera tehnologica. Obiectia viza o insuficienta baza materiala a scolilor gimnaziale, scaderea numa-rului de elevi la liceu, pro-blema care va genera disfunctii privind resursele umane sau in aprofundarea continuturilor prevazute de programa.
In ceea ce priveste articolul 62, litera 1-b , acelasi capitol cu privire la ocuparea locurilor in invatamantul liceal, s-a propus ca procedeu de admitere in liceu, testarea nationala apoi organizarea la latitudinea institutiilor de probe diferentiate inrudite profilului si nu o proportie de 70% a portofoliului educational si 30% nota obtinuta la disciplina de admitere stabilita de liceu cum prevede forma actuala a legii.
Dispozitia 63, articolul 6 prevede posibilitatea sustinerii examenului de bacalaureat la disciplinele prevazute MECTS, pentru anumite filiere si profiluri, propunandu-se sustinerea unui examen de certificare a calificarii profesionale, separat de examenul de bacalaureat.
Discutii au fost si in privinta articolulului 76, alin.1 , cu privire la examenul de titularizare, profesorii de la Grupul Scolar „Voievodul Gelu” sustinand ideea mentinerii examenului de titularizare si ocupare a posturilor prin concurs national, eliminandu-se astfel subiecti-vismul in evaluare si imixtiunea politicului .
Au fost aduse de asemenea in discutie cateva „notiuni” prevazute in textul legii insa insuficient explicate cum ar fi:personalul didactic asociat, definirea performantei in invatamant,mentoratul, stagiu practic pentru debutantii in invatamant, etc.
Spiritele erau „incinse” cadrele didactice, primavara, soarele si legea invata-mantului erau reunite pentru dezbatere: dispozitia 213, 219, 222, 243 – normele didactice extinse, pensio-narea la cerere, practica pedagogica, ocuparea functiilor didactice, examenul de bacalaureat de tip A,B,C,D, componenta C.A intr-o institutie de invatamant si multe altele.
Cadrele didactice dau dovada de o buna cunoastere a „legii Funeriu”, obiectiile plutesc in aerul cu zvon primavaratic; sunt si multe schimbari asteptate…
D-na Dumitras Viorica, reprezentanta Prefecturii Salaj propune doua amendamente legate de integrarea elevilor cu dizabilitati in invatamantul de masa gimnazial si liceal.
D-na Breban Ludovica, lector la Universitatea V.Goldis Arad,filiala Zalau, analizeaza critic legea, iar d-nul Labo Viorel, parinte, se exprima pentru revizuirea unor ambiguitati ale legii: combaterea absenteismului prin aplicarea de amenzi. De catre cine si conform carei metodologii?
Am considerat intotdeauna ca aspiratiile fiecarui elev sunt importante pentru scoala si societate, fie ca vizeaza dorinta de a invata, integrarea sociala sau participarea activa in societate. Legea apara integritatea si libertatea umana.
Dezbaterea se apropie de final , propunerile vor fi inaintate ISJ cu credinta ca la Gr.Sc. „Voievodul Gelu” litera legii este in atentia tuturor, fie aprobata fie contestata, dar mai ales dezbatuta.
In ajunul Sfintelor Sarbatori pascale doresc tuturor multa sanatate si belsug, un „Paste fericit!”.