De mai mulți ani încoace, înmatriculările de mașini la mâna a doua au înregistrat creșteri spectaculoase, iar Sălajul ocupă un loc de top în această categorie. Acest lucru contribuie constant la mărirea vârstei medii a parcului auto din județ și din țară, precum și la creșterea alarmantă a nivelului de poluare, iar România plătește sancțiuni la Uniuea Europeană din această cauză.

Proiectul de lege care prevede limitarea numărului de mașini la mâna a doua pe care le pot cumpăra persoanele fizice, într-un anumit interval de timp, a fost respins definitiv, marți, de către deputați după ce, în prealabil, a fost respins și de senatori, astfel că nu va ajunge să se aplice, acesta urmând să-și înceteze parcursul legislativ.

Practic, potrivit documentului, românii ar fi putut să achiziționeze “o dată la doi ani, un singur autovehicul second-hand pentru folosința proprie”. Drept urmare a respingerii propunerii legislative, limitarea aceasta nu se va mai aplica, iar românii își vor putea cumpăra oricâte mașini la mâna a doua doresc. O altă măsură ar fi prevăzut ca “doar persoanele juridice să poată achiziționa mașini din străinătate și să le revândă în țară”.

Așadar, din acest punct de vedere ne cam furăm căciula singuri, pentru că, potrivit Fiscului, tranzacțiile cu autoturisme second-hand, provenite din spațiul intracomunitar, au fost făcute de către persoane fizice sau juridice, majoritatea fără a plăti TVA și impozit pe profit. Cele mai multe vânzări de acest fel nici măcar nu apar în evidențele contabile ale firmelor.

Până la urmă, măsurile acestui proiect de lege ar fi avut ca scop “o colectare mai eficientă a impozitelor la bugetul de stat și eliminarea operațiunilor comerciale nefiscalizate de autovehicule second-hand, achiziționate în spațiul intracomunitar și revândute în România”.

Deci, putem spune, oare, că prin respingerea acestui proiect parlamentarii aproape încurajează evaziunea fiscală? Vă las pe dumneavoastră să trageți concluzia.