La data de 11 noiembrie 1918, în suburbia Parisului, în pădurea Compiegne a fost semnat armistiţiul de încetare a ostilităţilor dintre Antanta şi Puterile Centrale, armistițiu prin care se încheia Primul Război Mondial desfășurat între 1914 și 1918. Semnat într-un vagon de tren în pădurea Compiègne, armistițiul care a pus capăt războiului, a fost semnat de mareșalul Ferdinand Foch, din partea Antantei și Matthias Erzberger din partea Germaniei.
La Paris, dar si în alte orașe din Franța, după aflarea semnării armistițiului, vor fi trase numeroase salve de tun și clopotele bisericilor vor începe să bată, orașele se vor umple de trecătorii care își transmit unul altuia vestea cea mare. Lumea se îmbrățișează pe străzi, iar bucuria încheierii păcii se va prelungi până târziu în noapte. Acest armistițiu a adus pacea mult așteptată, însă interesant este locul unde s-a semnat faimosul document ce punea capăt războiului: în vagonul-salon al unui tren de campanie pus la dispoziția mareșalului Foch și staționat în acel moment pe o linie situată în pădurea Compiegne din suburbia Parisului. Astfel, la data de 11 noiembrie 1918, ora 11, a încetat focul pe Frontul de Vest, dar starea de război a persistat pentru încă şapte luni, pacea fiind instalată abia prin semnarea la 28 iunie 1919 a Tratatului de la Versailles, cu Germania, şi a tratatelor separate cu Austria, Ungaria, Bulgaria şi Imperiul Otoman.
Reamintesc faptul că între 28 iulie 1914 şi 11 noiembrie 1918, au fost mobilizați în război mai mult de 70 de milioane de soldați, iar peste 20 milioane de soldaţi şi civili au fost uciși în acest sângeros război, fără a mai pune la socoteală numărul impresionant de mare de răniți și dispăruți, ori enormele distrugeri materiale. În ceea ce privește vagonul în care s-a semnat armistițiul din 11 noiembrie 1918, după război, compania feroviară Wagons-Lits, proprietara de drept a vagonului, a hotărât să cedeze acest vagon istoric statului francez, spre a fi expus la Muzeul Armatei de la Palatul Invalizilor din Paris. Dar periplul vagonului nu s-a oprit aici, deoarece la 1 septembrie 1939 va începe cel de Al doilea Război Mondial, iar Franța, deși era recunoscuta ca având o puternică armată, n-a rezistat atacului-fulger al Germaniei si la 22 iunie 1940 era nevoită să capituleze.
Capitularea Franței a fost pentru Hitler cea mai mare satisfacție, de vreme ce a dispus ca semnarea armistițiului sa aibă loc în același vagon, amplasat pe aceeași linie de ferata, vagon în care germanii își semnaseră umilința în 1918. Astfel, la data de 22 iunie 1940, orele 18,52 se va semna armistițiul umilitor pentru Franța, iar imediat după semnare, din ordinul lui Hitler , vagonul a fost transportat la Berlin și expus în fata porții Brandemburg. Totuși, revanșa n-a fost de lunga durată deoarece la începutul anului 1944 când Berlinul era amenințat de Armata Roșie ,vagonul a fost transportat urgent în Turingia, iar în primăvara anului 1945, Hitler s-a îngrijit personal ca acest vagon sa fie incendiat, pentru ca nu cumva sa se semneze si următorul armistițiu tot în același vagon. Astfel, din celebrul vagon cu amplă rezonanță istorică, a rămas doar scrumul.
Sursa informației: Lecția de istorie https://www.facebook.com/LectiaIstorie/