În comuna Valcău de Jos, una din prioritățile administrației locale au reprezentat-o investițiile în infrastructura rutieră, care să ofere cetățenilor atât drumuri de calitate, cât și o mai bună conectivitate între ele sau cu comunele învecinate.
„Am avut satisfacția ca, în ultimii ani, să câștig, din mai multe surse de finanțare, proiecte pentru reabilitarea sau construirea de drumuri și poduri în comună, o bună parte a acestora din urmă fiind distruse de viituri”, spune primarul Ioan Roșan.
Prin PNDL 1, a fost realizat primul kilometru din drumul comunal DC 90 Valcău de Jos-Preoteasa, urmând ca prin PNDL 2 să fie semnat un contract în valoare de 96 de milioane de lei, pentru alți 16 kilometri de drumuri comunale și ulițe în Valcău de Jos.
Pe DC 90, lucrările au continuat până și prin localitatea Preoteasa, considerată cea mai izolată, raportat la distanța la care se află față de centrul de comună, s-a lucrat și pe tronsonul Valcău de Sus-Sub Cetate, precum și pe alte ulițe laterale pe care, anterior, fuseseră executate lucrări pentru introducerea apei și canalizării și efectuarea racordurilor necesare. „Este o ordine firească pentru a face lucrurile”, spune edilul.
Prin PNDL 2, așadar, în luna mai a anului viitor cei 16 kilometri de drumuri vor fi finalizați, iar asta va însemna că 70 la sută din infrastructura rutieră a comunei va fi modernizată.
Profitând de noile linii de finanțare deschise recent prin Compania Națională de Investiții, administrația locală a aplicat pentru obținerea de fonduri ce vor fi folosite pentru asfaltarea unor drumuri comunale și a unor ulițe care nu au fost cuprinse în proiectul derulat prin PNDL 2, iar unitatea administrativ teritorială se află pe o listă sinteză, adică prioritară, cu 37 de kilometri de drumuri și ulițe din toate localitățile comunei.
De menționat faptul că sunt cuprinse aici și trei drumuri care fac legătura cu comunele vecine: drumul Valcău de Jos-Ratin (Crasna), drumul comunal Preoteasa -Sâg (Sâg) și drumul Călin, care leagă Preoteasa de localitatea Borod din județul Bihor. Acesta din urmă nu e catalogat momentan ca drum comunal, are o lungime de circa 5 kilometri, iar execuția lui va fi o lucrare destul de dificilă, ținând cont de faptul că este, în bună măsură, doar drum de pământ.
În 2019, prin CNI, administrația locală a obținut fonduri pentru amenajarea a două poduri peste râul Barcău în localitatea Valcău de Jos, acestea fiind realizate deja în proporție de 80 la sută. Un al treilea pod peste râul Barcău urmează să fie construit prin PNDL 2. Amplasamentul a fost predat recent constructorului și s-a emis ordinul de începere a lucrărilor.
De menționat că, tot prin PNDL 2, în Valcău de Jos s-a reușit obținerea finanțării pentru realizarea unei punți pietonale peste Barcău, ce facilitează accesul localnicilor și al copiilor dintr-o parte în alta. Lucrarea, care a costat 150 de mii de lei, este în execuție, urmând a fi gata până la finele acestui an.
Pentru un alt pod, în Valcău de Sus de această dată, a fost întocmit proiectul tehnic, urmând să fie organizată licitația pentru desemnarea unui constructor. Sursa de finanțare este asigurată prin CNI.
Ținând cont de necesitatea unor astfel de lucrări, în ultimii patru ani din bugetul local au fost reabilitate alte două poduri foarte importante pentru localnicii din Preoteasa, afectate de viituri.
„Eu consider că prin aceste investiții aflate în derulare și prin cele care urmează să înceapă, având contractele deja semnate, se rezolvă în mare parte infrastructura de drumuri și poduri în comuna Valcău de Jos”, spune Ioan Roșan.