La final de 2026, de la Nușfalău la Borș, pe Autostrada Transilvania!
Compania Națională de Investiții Rutiere a avizat, joi, 25 septembrie, Proiectul Tehnic de execuție pentru ultimii 20 de kilometri ai subsecțiunii 3C2 Chiribiș-Biharia, constructorul urmând să înceapă lucrările de luni, 29 septembrie 2025.
După emiterea Ordinului de începere, asocierea de constructori români Precon Transilvania-Citadina 98 poate executa lucrările pe întreaga lungime a lotului de 28,5 kilometri din Autostrada Transilvania, a anunțat ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban.
Lucrările, începute în această vară pe primul sector de 8,5 kilometri de lângă Biharia, se desfășoară conform graficului, menționează oficialul, iar sectorizarea lotului a permis reducerea perioadei dedicate realizării proiectului tehnic și, implicit, începerea lucrărilor în avans față de termenele stabilite, fără a se pierde sezonul favorabil construcțiilor.
Pe lotul 3C2 Chiribiș-Biharia vor fi construite 18 poduri și pasaje, iar printre dotările moderne se numără un sistem ,,SPEED” pentru monitorizarea și detectarea vitezei de deplasare, sistem de securitate prevăzut cu instalații și camere la fiecare 2 kilometri pentru detecția incidentelor rutiere, precum și sisteme de cântărire dinamică a vehiculelor în mișcare.
„O mobilizare foarte bună a celor doi constructori din România care lucrează pe cele două loturi de Autostradă de la Suplacu de Barcău la Biharia va permite ca, la finalul anului viitor să se circule pe Autostrada Transilvania de la Nușfalău până la Borș, la frontiera cu Ungaria”, spune ministrul Ciprian Șerban
Contractul pentru proiectarea și execuția subsecțiunii 3C2 Chiribiș-Biharia are o durată de 24 de luni (6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru lucrări), o valoare de 785 milioane lei, iar finanțarea este asigurată din Programul Transport 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
Au trecut peste 20 de ani de la prima lopată…
CNAIR a emis Ordinul pentru începerea lucrărilor pe lotul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania în luna iulie 2025. Șantierul s-a redeschis la mai bine de 20 de ani distanță de prima tentativă, cea a americanilor.
Pe tronsonul de la Chiribiș la Biharia, lucrările au fost demarate în 2004 de Bechtel, apoi, în 2013, s-a reziliat contractul cu americanii. În 2015, s-a semnat un nou contract, cu spaniolii de la Corsan-Corviam. Acesta a fost reziliat un an mai târziu, în 2016. În august 2017 s-a licitat din nou și abia după încă 3 ani s-a și semnat contractul cu românii de la Trameco – Selina. Aceștia din urmă nu au respectat însă obligațiile asumate prin contractul semnat în iunie 2020, astfel că documentul a fost reziliat în 2022. În iunie 2023, Asocierea de constructori și proiectanți români PRECON TRANSILVANIA SRL– CITADINA 98 SA a fost desemnată câștigătoare pentru realizarea secțiunii de autostradă Chiribiș-Biharia, parte din Autostrada Transilvania (A3).
Pe lotul vecin, Suplacu de Barcău-Chiribiș, considerat ani de zile blestemat, se lucrează acum cu spor.
Antreprenorul român Construcții Erbașu este bine mobilizat în teren, cu peste 500 de muncitori și peste 300 de utilaje.
Progresul fizic care se înregistrează în acest moment este de circa 35%.
Lotul „muzeu” de pe Autostrada Transilvania este primul contract pentru un lot de autostradă în România al companiei Construcții Erbașu.
Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș vor fi construite în total opt poduri, opt pasaje și trei viaducte.
Lucrările la tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș au fost începute, de asemenea, cu peste 20 de ani în urmă, iar apoi abandonate, tot de americanii de la Bechtel. De altfel, și partea cea mai grea a lucrării, acel viaduct de 1,8 kilometri care trece prin mijlocul lacului de acumulare de la Suplacu de Barcău, a fost început dar nefinalizat de Bechtel. În ultimii ani, autorităţile au reziliat mai multe contracte pentru execuţia acestui tronson din Autostrada Transilvania.
