Speranţa noastră este ca în primăvară să urcăm pe autostradă de pe drumul spre Cluj, la Nădăşel


Chiar dacă autostrada care trece prin judeţul Sălaj rămâne şi în 2016 doar la stadiul de proiect, sălăjenii se vor putea urca pe autostradă din primăvară de la Nădăşel, de pe E81. Porţiunea dintre Gilău şi Nădăşel, de 8,7 km, parte din secţiunea A3, este în execuţie, cu termen de finalizare în aprilie 2016. Costul tronsonului este de 258,2 milioane lei fără TVA. Tronsonul Gilău – Mihăieşti este în stadiul desfăşurării licitaţiei. Pentru segmentul Suplacu de Barcău – Borş a fost selectat consorţiul pentru finalizarea lucrărilor începute de Bechtel. Acesta este compus din Corsan – Corviam Construccion SA, firma sălăjeană Consinit SA, Road Consulting&Design Solution şi Via Design SR. Preţul contractat este de 701 milioane de lei fără TVA. Contractul a fost semnat în mai 2015. 

Guvernul Cioloş a alocat în bugetul pe anul 2016 suma de trei miliarde de lei pentru infrastructura rutieră şi feroviară din Transilvania şi zero lei pentru infrastructura din Moldova. Pentru ceea ce îi doare pe sălăjeni, adică să poată urca pe autostradă de la Nădăşel de pe E81, Cioloş a alocat 680 de milioane de lei ce vor fi folosiţi la tronsoanele Târgu Mureş – Câmpia Turzii, Gilău – Nădăşel – Mihăieşti şi Suplacu de Barcău – Borş.
Centura Zalăului lipseşte din planurile lui 2016
În bugetul Ministerului Transporturilor pe anul 2016, la capitolul infrastructură rutieră au fost cuprinse mai multe lucări care vor primi finanţare. Aici amintim continuarea lucrărilor la autostrada Lugoj – Deva; autostrada Timişoara – Lugoj şi varianta de ocolire Timişoara; autostrada Orăştie – Sibiu.
Pentru A3 Bucureşti – Braşov – Comarnic au fost alocate 210 milioane de lei. Banii au mai primit şi tronsoanele Lugoj – Deva (348 milioane lei), Timişoara – Lugoj (34 milioane lei), Orăştie – Sibiu (20 milioane lei), Sebeş – Turda (247 milioane lei).
Mai sunt bani pentru revizuirea documentaţiei tehnico-economice şi începerea lucrărilor pentru autostrata Piteşti – Sibiu; realizarea coridoarelor de legătură cu autostrăzile, prin intermediul stop_coloana drumurilor europene şi drumurilor expres; continuarea programului de construcţie a variantelor de ocolire din Târgu Mureş, Bacău, Carei, Craiova Sud, Târgu Jiu, Caracal, Comarnic, Buşteni, Câmpina, Mihăilesti, Sacuieni. În mod curios din enumerarea propusă lipseşte Centura Sucevei, un proiect pe jumătate gata, dar rămas fără constructor, deşi e început încă din 2008, dar şi centura Zalăului, jumătate terminată; reabilitare poduri şi pasaje (printre care reabilitare pod Giurgiu peste Dunăre, pasaje supraterane peste drumul de centură al municipiului Oradea).

Pe unde va traversa autostrada judeţul Sălaj, atunci când va fi să fie
Autostrada Gilău – Suplacu de Barcău – Vama Borş este proeictată să străbată judeţul Sălaj prin partea vestică. Autostrada va merge prin Sălaj în paralele cu E81. Astfel, va intra în judeţ din Cluj, prin apropiere de satul Topa Mică, apoi va trece pe lângă Sâncraiu Almaşului. Autostrada se va intersecta de două ori cu E81, iar apoi va trece pe lângă localitatea Sutor. Din Sutor, autostrada va înainta spre vest, nu ca E81, spre Zalău. Tronsonul Sălăjean va trece prin Răstolţu Deşert, Păuşa şi Treznea; practic este proiectată să ocolească pe cât posibil culmile Munţiilor Meseş. Din satul Fetindia, autostrada va merge în paralele cu DJ 191C – Meseşenii de Jos – Crasna. Din Crasna, autostrada se va continua prin Ratin – Huseni, iar de acolo va ajunge la Boghiş. Din Nuşfalău se intersectează cu DN1H, iar apoi autostrada va merge paralel cu drumul naţional care leagă Sălajul de Bihor prin Ip şi Marca. Autostrada va ieşi din Sălaj prin localitatea Porţ, comuna Marca, acolo unde s-a lucrat în anii trecuţi la tronsonul de autostradă, însă unde acum bălăriile au crescut mai mari decât pilonii abandonaţi. Lucrările la autostrada sălăjenă vor debuta, în cel mai bun caz, abia în 2017, prioritare fiind celelalte segmente.