Un regulament dubios al magazinului “te premiaza” cu trei lei daca ai luat teapa si te-ai prins, dar te amendeaza “la greu” daca nu ti-ai cantarit bine fructele.
O zalauanca a reclamat vineri la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Salaj faptul ca a cumparat joi din hipermarketul Kaufland iaurt expirat. Nemultumirea femeii este cu atat mai mare cu cat a cumparat iaurtul pentru copii, iar “neglijenta” angajatilor din hipermarket o putea costa sanatatea copiilor. Iaurtul in cauza expirase in data de 21 noiembrie si inca se afla pe rafturile hipermarketului in data de 24 noiembrie. Reclamanta a determinat casiera sa noteze pe spatele bonului fiscal faptul ca a platit iaurtul expirat. Desi a primit suma de trei lei la Biroul de Informatii, reprezentand “garantia produsului expirat”, zalauanca a refuzat sa inapoieze produsul pentru a i se restitui contra-valoarea acestuia pentru a prezenta dovada clara la OJPC Salaj ca in Kaufland se comercializeaza alimente expirate. “Daca nu observam si copiii se imbolnaveau? Mi-au dat trei lei pentru ca am gasit produsul expirat si au vrut sa imi restituie banii, dar am refuzat pentru ca altfel nu puteam depune plangere la OJPC. E bataie de joc”, spune femeia.
Aceeasi persoana recla-ma si alte neplaceri in Kaufland. Zalauanca spune ca in urma cu cateva luni a fost obligata de agentii de paza sa achite de 10 ori contravaloarea bananelor pe care le cumparase, fiind acuzata ca a incercat sa triseze la cantar. “Am cumparat banane si nu am fost atenta la bonul de cantar. Cand am ajuns la casa sa platesc, casiera m-a acuzat ca am vrut sa fur, pentru ca pe bon aparea suma de 0,03 bani, iar eu aveam banane de vreo sase lei. In cosul de cumparaturi aveam produse de peste 300 de lei, ar fi fost culmea sa ma fac de rusine pentru sase lei. Intr-un final, am platit de 10 ori valoarea bananelor, in jur de 60 de lei. Au motivat ca acesta este regulamentul. M-au trecut pe o lista pe care se regaseau inca vreo sapte persoane. Chiar toata lumea a incercat sa fure din Kaufland in acea zi?”, declara zalauanca.
Alti clienti reclama faptul ca produsele electrocasnice nu sunt verificate in magazin daca functioneaza. Dupa ce ajung acasa si constata ca produsul achizitionat este stricat, sunt nevoiti sa mai faca un drum pentru a fi schimbat.
Inspectorii OJPC au mers in control
Claudiu Silaghi, comisar sef in cadrul OJPC Salaj, a declarat ca inspectorii vor merge vineri in control, desi acele produse expirate nu vor mai fi cu siguranta pe raft, mai ales ca reclamanta a sesizat angajatii Kaufland. seful OJPC Salaj spune ca in aceasta perioada toate magazinele alimentare din judet, inclusiv hipermarketurile si supermarketurile sunt verificate la interval de doua-trei zile. IIn Kaufland am efectuat in aceasta perioada trei controale tematice – paine, jucarii si produse pentru autovehicule – dar ca sa verificam fiecare produs din Kaufland am avea nevoie de o armata de oameni. Nu putem sta sa pazim magazinul”, spune Claudiu Silaghi. In ceea ce priveste “amenda” pe care reclamanta a platit-o pentru acuzatia de furt, comisarul sef spune ca agentii economici pot intocmi un regulament de ordine interioara, dar care sa respecte prevederile legale. In cadrul controlului de vineri s-a verificat si regulamentul, dar si daca acesta este afisat, astfel incat clientii sa aiba acces la informatii. “Vom extinde controlul si vom verifica regulamentul”, conchide Claudiu Silaghi.
Reprezentantii Kaufland dau vina pe clienti
Directorul Kaufland nu a putut fi contactat pentru face precizari legate de incidentul prezentat mai sus, insa alte surse din cadrul Kaufland Zalau au confirmat incidentul cu iaurtul expirat si faptul ca vineri OJPC Salaj a efectuat un control in cadrul hipermarketului. Aceleasi surse au precizat ca acuzatiile de furt la cantar sunt din vina clientilor, pentru ca folosesc o serie de metode sa plateasca mai putin. Unii cantaresc o cantitate mica din produsul dorit, scot bonul de cantar, dupa care mai adauga fructe sau legume in aceeasi punga. “Amenzile” nu sunt aplicate de angajatii Kaufland, ci de cei ai firmei de paza, dar numai in cazul in care valoarea produsului cu care clientul se prezinta la casa depaseste cinci lei.
Regulemantul interior nu poate sa contravina legii
Am contactat un avocat pentru a ne lamuri in legatura cu modul in care Kaufland isi trateaza clientii. Din spusele acestuia, reiese ca aplicarea amenzilor este ilegala. “Niciun regulament de ordine interioara nu poate sa contina prevederi contrare legilor in vigoare. Exista o singura exceptie in legatura cu solutionarea pe cale amiabila a furtului, atunci cand este practicat intre rude – legislatia prevede impacarea partilor. In plus, regulamentul de ordine interioara trebuie afisat in loc vizibil, altfel dispozitiile nu sunt aplicabile”.