decembrie 5, 2025

Istoria politica paguboasa a reabilitarii drumului judetean Nusfalau – Crasna – Zalau – Creaca

istoria-politica-paguboasa-reabilitarii-drumului-judetean-nusfalau-cra06_59992

Consiliul Judetean Salaj asteapta oferte pentru reabilitarea drumului judetean 191C, fara strazile din Zalau care fac legatura intre Aghires si Ortelec

rn

O lucrare de peste 120 de milioane de lei, finantata in proportie de 85 la suta din Fondul European de Dezvoltare Regionala

rn

Consiliul Judetean Salaj anunta ca a deschis la data de 26 aprilie posibilitatea de depunere de oferte pentru investitia "Reabilitare drum judetean DJ 191C: Nusfalau – Crasna – Zalau – Creaca". 

rn

Sursele de finantare sunt Fondul European de Dezvoltare Regionala (85%), Bugetul de stat (13%) si contributia Consiliului Judetean Salaj (2%). Valoarea totala a proiectului este de 120.812.270,74 lei cu TVA, din care contributia judetul Salaj la cheltuieli eligibile 2.408.229,21 lei cu TVA. Durata de implementare a proiectului este de 43 luni de la data semnarii contractului de finantare.
Este un proiect in care ar fi putut intra si strazile din Zalau, dar resedinta judetului a fost exclusa din cauza neintelegerilor dintre lideri politici ai judetului. Asa ca Drumul Judetean 191C va fi reabilitat pe tronsoanul Nusfalau – intersectia cu centura municipiului Zalau, la Aghires, si pe tronsonul de la iesirea din Zalau prin Ortelec – intersectia cu drumul judetean DJ 108A.

rn

Fostul primar PNL-ist al Zalaului, Radu Capilnasiu, nu l-a putut indupleca pe liderul PSD-ist Tiberiu Marc

rn

Proiectul pentru obtinerea finantarii europene pentru reabilitarea drumului judetean DJ 191C, care este inclus in traseul regional Transilvania de Nord, a fost tema de aprinsa disputa politica intre municipiul condus in mandatul trecut de liderul PNL Radu Capilnasiu si judetul condus atunci, ca si acum, de liderul PSD Tiberiu Marc.
Capilnasiu a deplans la acea vreme refuzul lui Marc de asociere pentru a include in proiectul cu finantare europeana si strazile din Zalau care leaga cele doua tronsoane ale drumului judetean, care intra in oras pe strada Crasnei si iese prin Ortelec.
Apobata prin Hotararea nr. 237 din 9 iulie 2015 a Consiliului de Dezvoltare Regionala a Regiunii de Nord Vest, investitia nu a putut include asadar si Zalaul. Nu s-a putut nicicum incheia un acord de parteneriat intre UAT Judetul Salaj si UAT municipiul Zalau.
In anul 2015, fostul primar al Zalaului, Radu Capîlnasiu, îl acuza pe Tiberiu Marc ca refuza colaborarea pentru proiectul de reabilitare a DJ 191C Crasna – Creaca. Capîlnasiu era de parere ca sansele de reusita pentru aprobarea proiectului cu finantare europeana ar fi fost mai mari în cazul unui proiect comun si a fost profund deranjat de lipsa de interes a liderului de la judet de a colabora.

rn

Primarul Ionel Ciunt a promis anul trecut ca vor fi
reparate strada Crasnei si strada Cetatii din Ortelec

rn

Intre timp, la conducerea Primariei Zalau, a ajuns Ionel Ciunt, de la PSD, care l-a batut in alegerile din primavara lui 2016 pe PNL-istul Capilnasiu. Nu mai exista asadar niciun conflict politic intre judet si municipiu, iar Ionel Ciunt dadea sperante zalauanilor declarand pe 6 iulie 2017 ca s-a înteles cu Consiliul Judetean Salaj pentru a asigura continuitatea drumului judetean prin reabilitarea strazilor Cetatii (în cartierul Ortelec) si a strazii 22 Decembrie, fosta Crasnei. Dar nu mai era vorba de includerea strazilor din Zalau in proiectul cu bani europeni. Ci de precizarea din Ghidului solicitantului pentru finantare care spune ca in cazul in care un traseu al drumului judetean parcurge un municipiu, un oras sau o comuna ce asigura continuitatea traseului se va incheia un Acord de parteneriat intre consiliul judetean si primaria in cauza, privind asumarea faptului ca la momentul receptiei lucrarilor finantate prin POR 2014 – 2020 traseul drumului judetean DJ 191 C Nusfalau – Crasna – Zalau – Creaca va fi functional in integralitatea sa, inclusiv sectorul de la intrarea dinspe Aghires pana iesirea din Ortelec, aflat in administratia municipiului Zalau, care nu este abordat in proiectul pe bani europeni.

rn

Se va lucra la anul pe o portiune de doi kilometri din strada Crasnei si se repara acum o bucatica din drumul spre Ortelec

rn

Un tronson cu o lungime de doi kilometri pe strada Crasnei va fi reabilitat prin PNDL 2, programul guvernamental de dezvoltare locala, lucrarile urmand a incepe anul viitor. Anul acesta, Primaria Zalau intervine de urgenta pe strada Porolissum la urcare spre Ortelec, unde cu firma Citadin face lucrari de intretinere pe un ciot din drumul care intra in cartierul Ortelec.
"Proiectul de reabilitare al DJ 191 C apartine Consiliului Judetean Salaj. Strazile care sunt parte a DJ 191 C si sunt pe teritoriul administrativ al municipiului Zalau se vor reabilita prin Programul de Mobilitate Urbana Durabila, Programul Operational Regional Axa 4.1. si Programul National de Dezvoltare Locala si suntem în faza de proiect tehnic cu aceste strazi", ne transmite Primaria Zalau.