Iuliu Nosa si Mirel Talos pun in carca partidului de guvernamant esecul autostrazii Transilvania si faptul ca in Salaj nu au demarat inca lucrarile.
Guvernul Romaniei a semnat cu Bechtel acordul de modificare a contractului de proiectare si construire a autostrazii Transilvania, in urma negocierilor obtinandu-se reducerea costului aferent lucrarilor la 6,9 milioane de euro pe kilometru si posibilitatea de a scoate la licitatie tronsoanele de autostrada pentru care nu au fost incepute inca lucrarile, lucru care ne intereseaza in mod direct pentru ca judetul Salaj este strabatut de o portiune importanta din aceasta autostrada. In urma negocierilor cu Bechtel, deputatii USL Mirel Talos si Iuliu Nosa au lansat un atac dur la adresa Guvernului Boc si a Ministerului Transporturilor, institutii pe care le considera vinovate de stagnarea lucrarilor la autostrada Transilvania si de faptul ca pe teritoriul judetului Salaj nu s-a finalizat nici macar un metru de autostrada. „Traian Basescu a avut permanent, de la semnarea contractului de catre guvernul Nastase pana mai deunazi, la vizita in SUA, consecvent, o atitudine ostila acestui proiect economic vital pentru Transilvania si pentru judetul Salaj in special, judet care are cea mai mare portiune dintre toate judetele strabatute de aceasta autostrada”, a declarat Mirel Talos vineri in cadrul unei conferinte de presa.
In 2005, politica dusa de ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, din partea PD, a fost „de hartuire a firmei Bechtel, apoi s-a renegociat contractul intr-o forma mai proasta decat cea initiala”. Astfel, in 2005 lucrarile au stagnat complet si au fost reluate timid abia in 2006. „In 2007, dupa plecarea PD din Guvern, ministerul condus de Ludovic Orban a achitat lucrari de 330 de milioane de euro si in 2008 de 150 de milioane de euro, cele mai consistente plati pana la acea data. De asemenea, guvernul liberal din perioada 2007-2008 mai are doua merite in legatura cu tronsonul Salaj: a inceput in 2007 exproprierile, din care s-au realizat 25 la suta, si a aprobat in 2007 proiectul tehnic pentru portiunea 3B, Mihaiesti – Suplacu de Barcau”, a precizat Talos. In 2009, guvernarea Boc a platit lucrari de 300 de milioane pentru realizarea tronsonului Turda – Gilau, „care este practic o centura a Clujului, vizat fiind electoratul de aici”, dupa care guvernul PDL a inceput renegocierea cu Bechtel. „Rezultatele provizorii ale acestei negocieri arata ca tronsonul 3B, portiunea Salaj, va iesi de sub contractul Bechtel, si acum vine intrebarea: cand se va organiza licitatia pentru acest tronson?”, adauga deputatul Mirel Talos. Parlamentarul salajean promite ca va adresa saptamanal o interpelare ministrului Transporturilor pentru a vedea care este stadiul lucrarilor la autostrada Transilvania pe tronsonul Salaj.
Guvernul nu mai are bani pentru autostrada
Pentru anul acesta, fondurile alocate de la bugetul de stat catre constructia Autostrazii Transilvania sunt in valoare de 148 de milioane de lei, insa insuficiente acoperirii necesarului solicitat, tinand cont ca totatul datoriilor inregistrate catre Bechtel la sfarsitul anului 2010 se ridica la valoarea de 537 de milioane de lei, potrivit unui raspuns al ministrului Transporturilor la o interpelare a deputatului Iuliu Nosa. „Din raspunsul dat de Boagiu am aflat ca pentru perioada 2004-2011 au fost alocate fondurile necesare investitiei. Atunci cum este posibil ca din acesti bani sa fie atacate lucrari in proportie de 26 la suta si finalizate doar 12 la suta?”, se intreaba parlamentarul social-democrat. „Contractul semnat in 2004 prevedea ca in 2006 lucrarile sa ajunga in Salaj, dar din discutiile avute cu un secretar de stat al ministerului am inteles ca terenul nu este descarcat de sarcina arheologica, insa de aceasta trebuie sa se ocupe beneficiarul – Compania Nationala de Autostrazi”, a completat Iuliu Nosa. Proiectul autostrazii Transilvania viza un numar de 415 kilometri cu termen de executie in anul 2013. Pana in momentul de fata au fost dati in folosinta 52 de kilometri si cheltuite aproximativ doua miliarde de euro.