decembrie 5, 2025

Ipoteticul tunel prin Meses, parte a ipoteticei autostrazi din Salaj, ar fi, de s-ar construi, cel mai lung tunel din tara

ipoteticul-tunel-prin-meses-parte-ipoteticei-autostrazi-din-salaj-ar-fi-de-s-ar-construi-cel-mai-lung-tunel-din-tara0_55791

Traseul tunelului Meses, care ar urma sa faca parte din traseul Autostrazii Transilvania, a fost stabilit dupa doi ani de la semnarea contractului pentru studiul de fezabilitate, care costa intre 1,82 milioane de lei si 2,15 milioane de lei si avea termen de finalizare 20 septembrie 2015. Bineinteles ca termenul a fost depasit. Fara finalizarea studiului de fezabilitate la tunelul de sub Meses, nu se pot demara lucrarile la studiul de fezabilitate pe traseul Mihaesti – Suplacu de Barcau, portiunea de autostrada care ar traversa Salajul. 

Despre tunelul de sub Meses, documentele oficiale arata ca „in momentul de fata se afla in analiza la CNADNR si Consult Egis, pentru a putea stabili daca este o documentatie clara, de calitate si matura din punctul de vedere al elaborarii, in conformitate cu cerintele caietului de sarcini si normativele in vigoare”.
Inca nu se stie cati bani s-au cheltuit pentru studiul de fezabilitate, care spune ca tunelul va avea 2,4 kilometri, de peste doua ori decat cel mai lung tunel construit in Romania, in urma cu 45 de ani, cel de pe Transfagarasan. Tunelul de la Balea lac a fost construit in 1972 si are o lungime de 884 de metri.
Potrivit forumului de infrastructura PeUndeMerg.ro, tunelul va fi sub forma de doua tuburi cu doua benzi si trotuare, dar fara banda de urgenta. Acesta va traversa masivul Meses la altitudinea de 400 de metri, in apropiere de Zalau.

Numai ca, deocamdata, iar nu sunt bani

Numai ca! Daca in toamna lui 2016 CNADR anunta ca lucrarile la tunel vor fi licitate in luna mai 2017, iar autostrada pe segmentul Mihaiesti – Suplacu de Barcau era prevazuta sa fie gata in 2018, planurile s-au schimbat intre timp. Salajul nu s-a ales cu nimic din bugetul guvernului Grindeanu pe anul 2017. Presedinte al Comisiei de Transport si Infrastructura din Camera Deputatilor, deputatul salajean Lucian Bode a depus la inceputul anului mai multe amendamente la proiectul de buget al Ministerului Transporturilor, prin care a cerut finantarea centurii Zalaului si a Autostrazii Transilvania, tronsonul Salaj. Amendamentele i-au fost respinse insa in Camera Deputatilor. Dupa cum spunea Bode, inclusiv ceilalti parlamentari de Salaj au votat impotriva acestor amendamente.