Diferentele foarte mari dintre rezultatele obtinute la teza la romana intre elevii din scolile de la oras si cele din mediul rural reprezinta, in opinia inspectorului scolar general Ioan Abrudan, “o reflectare reala a diferentelor existente, in prezent, intre invatamantul urban si cel rural”. El a tinut, insa, sa precizeze ca “sa nu intelegem nici o clipa ca elevii din scolile de la tara ar fi mai putin dotati intelectual. Total eronat! De vina pentru aceasta situatie este faptul ca n-au aceleasi sanse in privinta calitatii actului educational ca si cei de la oras”. Abrudan a dat ca exemple ale acestei inegalitati de sanse existenta invatamantului simultan in multe dintre scolile din rural, incadrarea multor cadre didactice necalificate sau navetiste, sau necesitatea completarii catedrelor unor profesori calificati, cu ore de alta specialitate. Inspectorul scolar general a mai adaugat ca aceste diferente sunt puse, de fapt, in evidenta de ani buni, fiind valabile pentru toate evaluarile la care au fost supusi elevii in aceasta perioada.
Solutia – comasarea
Seful invatamantului salajean a avansat si o solutie pentru rezolvarea acestei probleme: comasarea. “Este procesul care ar asigura cadre didactice de specialitate, si in mediul rural, la toate disciplinele si ar elimina invatamantul simultan” – a explicat Abrudan, precizand ca aceasta este, totodata, si solutia recomandata de conducerea Ministerului Educatiei.

Ruralul, la 20 de procente de oras
Reamintim ca rezultatele de la teza la romana, facute publice luni, au evidentiat o diferenta de aproximativ 20 procente intre promovabilitatea elevilor din mediul rural, fata de cei din scolile din orase. Astfel, daca in cazul elevilor de la oras au luat note peste 5 aproape 90% dintre cei prezenti, in mediul rural procentajul abia daca ajunge la 70%. Diferenta de valoare este evidenta si la analiza distributiei notelor de 10, de trei ori mai putine in mediul rural fata de urban (in conditiile unui numar mai mare de candidati prezenti).