decembrie 5, 2025

Invățămantul special sălăjean se teme de desființare

imagine-articol0_39933

Un proiect de lege privind drepturile copiilor cu dizabilități, aflat în dezbatere în Senat după ce a fost adoptat tacit în Camera Deputaților, creează nemulțumiri printre profesorii din învăță-mântul special și specialiștii în domeniu. Potrivit specialiștilor, proiectul de lege propune legiferarea drepturilor pentru copiii cu dizabilități, dar stipulează în același timp și desființarea învățământului special, fără să ofere alternative viabile. 

Cu intenția de a opri aprobarea acestui proiect de lege, colectivul de cadre didactice de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Șimleu Silvaniei și de la Structura “Speranța” Zalău a urmat exemplul specialiștilor de la Universitatea “Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Psihopedagogie Specială și de la Universitatea din București, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Departamentul de Psihopedagogie Specială, trimițând un memoriu adresat Ministerului Educației Naționale. “Colectivul de cadre didactice din învățământul special și special integrat din județul Sălaj, constituit din profesori psihopedagogi, profesori educatori, profesori de sprijin și itinerați, logopezi, kinetoterapeuți, propunem retragerea proiectului de lege privind drepturile copiilor cu dizabilități. (…) Considerăm că acest proiect de lege nu deservește interesele copilului cu dizabilități și nu aduce un plus de valoarea actului instructiv-educativ-recuperativ. Prin urmare, solicităm elaborearea, cu participarea tuturor factorilor implicați în această problematică, a unui text de lege în folosul copiilor cu dizabilități și a famiilor acestora”, se arată în memoriul depus de profesorii sălăjeni.

Senatorul Pop cere lămuriri ministrului Pricopie

Memoriul a ajuns și pe masa senatorului sălăjean Gheorghe Pop, care l-a interpelat pe ministrul Educației, Remus Pricopie, precizând că, din punctul său de vedere, “această măsură va bulversa întreg sistemul de învățământ și va duce la grave probleme psiho-sociale.” De asemenea, senatorul l-a întrebat pe ministru dacă s-a făcut o analiză detaliată a conținutului proiectului de lege privind drepturile copiilor cu dizabilități înainte ca acesta să fie adoptat de Camera Deputaților. “Care a fost punctul de vede al specialiștilor din Ministerul Educației cu privire la această măsură?” a punctat senatorul Pop.

Violeta Milaș ne asigură
că totul e OK

Violeta Milaș, directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sălaj ne-a spus că proiectul de lege nu presupune, de fapt, desființarea învățământului special și că vine ca o  stop_coloana completare la Legea 448, privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. “Nu știu cine a înțeles acest lucru. Această legislație nu presupune desființarea învățământului special”, a precizat Milaș. Directorul ne-a mai comunicat că proiectul de lege vine cu ceva nou, dar nu știe dacă va fi aprobat în forma prezentă. “Apar mai multe facilități pentru copii, pentru părinți. Sunt unele lucruri care sunt bune, dar nu cred că vor putea fi realizate din cauza lipsei de fonduri, însă nu se spune nicăieri că se desființează învățământul special”, a declarat Violeta Milaș pentru Graiul Sălajului.

Zece la sută din elevii sălăjeni
sunt în structuri special

Potrivit informațiilor primite de la Petru Ioan Ianc, inspector școlar de specialitate – învățământ special, centre logopedice, în Sălaj sunt aproximativ 38.578 de elevi, de la învățământul preșcolar până la cel postliceal. Din aceștia, intră și fac parte din învățământul special 3.562 de elevi. Adică 9,23 la sută din elevii sălăjeni depind de învățământul special din pricina dizabilităților de care suferă, fie că e vorba de retard ușor, mediu, asociat sau grav, sau alte dizabilități prezente la elevii din învățământul special din Sălaj.
În județ există doar două centre pentru învățământ special, și anume Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Șimleu Silvaniei și Structura “Speranța” Zalău, doar primul având personalitate juridică. 88 de elevi se află la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Șimleu Silvaniei și 85 la Structura “Speranța” Zalău. În învățământul special intră și elevii sălăjeni care se află în servicii de sprijin, 356 la număr. 3.033 de elevi sălăjeni fac parte din învățământul special integrat, din care 2.300 se afla în servicii de consiliere individuală și 733 în servicii de logopedie.
Toți acești copii ar urma să ajungă în învățământul de masă dacă proiectul de lege va fi aprobat. Inspectorul Petru Ianc a precizat că mai sunt câteva sute de elevi cu dizabilități din Sălaj care învăță la școli speciale din alte județe, pentru că au probleme grave și au nevoie de profesori special pregătiți și de surse speciale. Un exemplu îl reprezintă copiii cu deficiențe de vedere, care trebuie să învețe după alfabetul Braille, special creat pentru ei. Inspectorul a ținut să sublinieze și că proiectul de lege are foarte multe lacune și nu a fost dezbătut de profesioniști.