Nu mai este pentru nimeni o noutate faptul ca, de-a lungul timpului, s-au produs si se produc in continuare schimbari peste schimbari in invatamantul romanesc. S-au facut experimente pe seama elevilor. Elevii si dascalii s-au obisnuit ca nici un an scolar sa nu semene cu cel precedent, fiind supusi provocarilor sistemului. Regula jocului se schimba de la an la an, in privinta curriculei sau a desfasurarii examenelor, incat nimeni nu mai intelege nimic. Inspectorul scolar general din cadrul ISJ Salaj, Gheorghe Bancea, a admis ieri ca „unele dintre modificarile Legii Educationale sunt benefice si este absolut normal sa se intample asta, pentru ca societatea evolueaza, iar altele inca raman sub semnul intrebarii”.
Filosofie in clasele primare si alte schimbari radicale
In anul scolar 2013-2014, 30.000 de elevi din Salaj te-steaza o serie de noutati impuse de Ministerul Educatiei. Amintim aici: introducerea evaluarilor nationale la clasele a II-a, aIV-a si a VI-a; media de la Evaluarea Nationala va avea o pondere de 75 la suta din calculul mediei de admitere la liceu, fata de 50 la suta, cat era pana acum; introducerea simularii la examenul de Bacalaureat si pentru elevii de clasa a XI-a; notele din liceu nu vor mai fi luate in calcul la admiterea la facultate.
S-au introdus materii optionale noi la clasele primare: Educatie pentru societate, Filosofie pentru copii si Educatie financiara. Psihologul Adina Mesaros ne spunea inainte de inceperea anului scolar ca introducerea acestor materii optionale pentru elevii din clasele pregatitoare si pana la cei de clasa a IV-a este benefica. Psihologul a motivat ca „modalitatea de predare a disciplinelor optionale se desfasoara sub forma de jocuri si activitati interactive, iar dascalii utilizeaza metode de predare activ-participative, ceea ce inseamna ca elevii vor fi stimulati sa interactioneze”.
Despre examinarile la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, la care vor fi supusi si elevii salajeni, Gheorghe Bancea spune ca vor putea aduce echilibru intre notele de la clasa si notele de la Evaluarea nationala propriu-zisa, la sfarsitul clasei a VIII-a. Acestea, insa, in opinia inspectorului, sunt si testari pentru dascali, „care vor fi in stare sa vada unde trebuie sa aduca imbunatatiri in procesul de invatare a elevului”.
Surprize noi din toamna
Pe scolari si prescolari ii asteapta surprize si in urmatorii ani. Daca e sa fim in pas cu tendintele, din toamna se deschide poarta scolii cu mult anuntatele ma-nuale digitale pentru elevii care vor intra in clasa intai. Pe langa clasicele manuale, pe care le vor gasi copiii asezate pe banca, va exista si formatul PDF al acestora, dar si aplicatia multimedia (ce va fi disponibila pe site-ul manuale.edu.ro).
O alta „surpriza” pentru elevi este ca din 2015 nu se mai intra la liceu cu medie sub 5. Gheorghe Bancea spune ca, cel mai probabil, se vor reintroduce scolile profesionale de sine statatoare, asa cum au fost pana acum cativa ani, cand fostul ministru al Educatiei, Ecaterina Andronescu, le-a desfiintat.
Una dintre „ambitiile” mi-nistrului Remus Pricopie pentru anul scolar viitor este sa elimine notele de la unele materii, considerate prea usoare, „pentru ca elevii sa nu mai aiba parte de medii marite artificial”. Planul sau este sa renunte la notele pentru disciplinele Muzica, Desen, Religie si Sport. Despre acest lucru, inspectorul general Gheorghe Bancea subliniaza ca este inca in stadiul de discutie. „Oricum ar fi, o notare la aceste materii va trebui sa se faca, insa ramane sa vedem ce decizii se vor lua”, adauga Bancea.
Doua decenii fara directie in educatie
Reforma in sistemul de invatamant romanesc este un subiect vechi, abordat de toate guvernarile, din 1990 pana azi. Cate generatii nu au avut de suferit de pe urma lipsei de strategie din domeniul educatiei si a reformelor continue care se anuleaza una pe cealalta? Daca e sa ne intoarcem doar cu cativa ani in urma pentru a trece in revista marile reforme din educatie, in anul scolar 2009-2010 examenul de Bacalaureat a fost sustinut scris la trei materii, iar la probele orale s-au dat certificate de competenta. In anul urmator, absolventii de liceu au sustinut proba scrisa la testul maturitatii din doua materii. Nici cei mici nu au fost scutiti, in anul scolar 2011-2012 introducandu-se clasa pregatitoare, dar si programul „Scoala Altfel”, in saptamana dinaintea vacantei de primavara. Nu este de mirare ca un studiu recent arata ca elevii romani sunt cei mai putin motivati din lume sa se duca la scoala. „n orice caz, rezultatul reformelor interminabile este ilustrat de rezultatele „uimitoare” la examenele importante din ultimii ani.