Afacerile din Salaj au un sprijin important in Camera de Comert
Camera de Comert si Industrie Salaj si-a desemnat marti un nou Colegiu de Conducere din care fac parte Vasile Padurean – presedinte – reprezinta Grupul de firme Universal Zalau, Corneliu Halmaghi – Vitacod SRL Criseni, Cristian Bilt – Simex SA Simleu Silvaniei, Cornel Tamasan – Tacon SRL Zalau, Pamfil Salajan – Arcada Con SRL Jibou, Viorel Stanca – Sagres SRL Zalau, Dan Jecan – Conti SRL Zalau, Victor Ardelean – Banca Transilvania SA Sucursala Zalau si Vasile Pop – presedintele Comisiei de Arbitraj a Camerei de Comert si Industrie a judetului Salaj.
Vasile Padurean a fost reales pentru un mandat de patru ani si am vrut sa aflam care a fost activitatea Camerei de Comert si ce proiecte propune pentru sprijinirea agentilor economici din Salaj in perioada urmatoare.

Rep.: Avem o Camera de Comert si Industrie a judetului Salaj, o titulatura care pare sa spuna multe, dar de fapt multa lume nu stie exact ce se petrece sub aceasta denumire.
Vasile Padurean: Reprezentam si sustinem interesele agentilor economici din judet. Concret, aparam interesele membrilor nostri in raporturile cu autoritatile romane si cu organismele similare din strainatate, dar sprijinim si dezvoltarea relatiilor economice interne, promovarea exporturilor si a initiativelor particulare ale membrilor, facilitand contracte comerciale in vederea dezvoltarii comertului, industriei, agriculturii si serviciilor din sectorul public si privat.
Rep.: Practic, sunteti un furnizor de informatii pentru firme din Salaj si nu numai.
Vasile Padurean: Camera de Comert si Industrie pune la dispozitia agentilor economici inregistrati in judet, dar nu numai, o serie de informatii actualizate si credibile. Incepand cu anul 2010 am inceput constituirea unei baze de date ce contine produsele si serviciile pe care firmele romanesti doresc sa le vanda sau sa le cumpere. Fiecare firma se poate inscrie gratuit si sa obtina informatii pentru extinderea afacerilor. In ultimii ani am raspuns la peste 100 de solicitari de informatii privind firmele din judet, structurate pe domenii sau pe marime, furnizand datele a peste 1.500 de firme. La cererea firmelor din judet am obtinut, de asemenea, informatii despre mai mult de 500 de firme din tara si din strainatate pe care agentii economici salajeni le-au putut contacta in vederea colaborarii. Acordarea de informatii de afaceri este una dintre activitatile noastre, pe langa cele de certificare de evenimente sau de vizarea unor documente si inscrisuri existente cu privire la firmele din baza de date. In ultimii patru ani am eliberat mai mult de 1.000 de certificate de origine, insa nu este un numar mare. Explicatia e simpla – Romania este membra a Uniunii Europene, iar libera circulatie a marfurilor face ca livrarea catre statele membre sa fie considerata la fel ca orice livrare in tara si nu necesita insotirea marfurilor de un certificat de origine. De asemenea, am avut 60 de solicitari de viza pentru realizarea de exporturi si am eliberat un certificat de forta majora, solicitat de Sucursala Electrica, forta majora fiind determinata de conditiile meteorologice.
Rep.: Promovarea firmelor salajene este o parte importanta din activitatea Camerei de Comert. Pe ce v-ati axat cu prioritate?
Vasile Padurean: Am incercat in ultimii ani sa iesim din judet cu produse si servicii pe care firmele din Salaj le ofera prin excelenta. Incepand cu anul 2009 am semnat un contract de colaborare cu Romexpo SA Bucuresti pentru a sprijini firmele membre in vederea obtinerii unor facilitati pentru participarea la expozitii nationale organizate de ei. Astfel, noua firme din judetul nostru au participat la diferite targuri si expozitii organizate la Bucuresti, iar avantajul contractului semnat cu Romexpo s-a tradus intr-o reducere de 20 la suta pentru firmele salajene fata de tarifele practicate de Romexpo. Dar si noi ne-am implicat in organizarea anuala a expozitiei Expo Casa si am incercat atragerea a cat mai multor firme interesate in promovarea produselor lor. Din pacate, criza economica a influentat si participarea, iar acest lucru s-a vazut prin scaderea anuala a firmelor participante. Daca in 2008 acopeream peste 700 de metri patrati de spatiu expozitional, anul trecut am ajuns sa acoperim doar 500 de metri patrati. Acelasi lucru s-a petrecut si cu numarul de firme participante – in 2008 erau 33 de agenti economici, in vreme ce la expozitia de anul trecut am avut doar 25. Cu toate acestea, fie pentru ca oferta noastra a fost atractiva, fie datorita tombolei cu premii pe care am organizat-o de fiecare data, expozitia a fost vizitata in fiecare an de un numar cuprins intre 3.000 si 5.000 de persoane.
Rep.: Activitatea Camerei este mult mai complexa decat am putea noi acum sa detaliem. Ati deschis Terminalul Salaj al Bursei Romane de Marfuri, ati devenit reprezentantii Imprimeriei Nationale… Insa ar fi interesanta o alta oferta pe care o are Camera pentru cei interesati de afaceri – serviciul de consultanta „la cheie”.
Vasile Padurean: Incepand cu anul 2005, Camera de Comert ofera acest serviciu de consultanta „la cheie”, ceea ce inseamna ca, atat pentru constituirea unei societati comerciale, cat si pentru modificarile pe care o firma doreste sa le aduca actelor constitutive, reprezentantii nostri, pe baza unei imputerniciri, se ocupa de obtinerea de la institutiile statului si banci a tuturor documentelor necesare la dosarul de autorizare a infiintarii, respectiv modificarii actelor constitutive, redactarea actelor constitutive, depunerea acestora la ORC Salaj spre inregistrare, ridicarea certificatului unic de inregistrare, iar la final i se inmaneaza clientului. In acest fel asociatii sunt scutiti de efort, timp si de birocratia institutiilor implicate.
Rep.: Activitatea din ultima vreme a Camerei de Comert se traduce, prin obtinerea unui nou mandat de presedinte, in incredere din partea membrilor ca ati facut o treaba buna pana acum.
Vasile Padurean: Nu am facut decat sa raspundem asteptarilor si cerintelor agentilor economici din judet. Si asta vom face in continuare, pentru ca ne-am propus in 2012 un program ambitios prin care sa sprijinim agentii economici din judet in vederea trecerii mai usor prin criza economica prin mijloacele ce ne stau la dispozitie, inclusiv prin atragerea de fonduri structurale de la Uniunea Europeana.