De la jumătatea lunii decembrie, echipe mixte de inspectori vor bate la porțile unităților care produc, depozitează sau comercializează produse de origine animală, la unitățile de alimentație publică și piețe agroalimentare.
Anunțul a fost făcut în cadrul ședinței Colegiului prefectural de la finele lunii noiembrie, când reprezentanții Direcției de Sănătate Publică (DSP), ai Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) și ai Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Sălaj au prezentat protocolul încheiat între cele trei instituții cu atribuții de control.
Potrivit documentului, ”se urmărește ca activitatea de control oficial al alimentelor să răspundă cerințelor prevăzute de legislația în domeniu, metodele și mijloacele practice care pot fi folosite pentru aplicarea unui sistem de control oficial să fie în conformitate cu cerințele Uniunii Europene, să se realizeze, în conditiile legii, acțiuni și măsuri speciale având ca scop prevenirea, eliminarea sau reducerea riscurilor pentru sănătatea publică și a animalelor”.
Controalele se vor efectua după un program stabilit de cele trei instituții, cu stabilirea persoanelor de contact și cu asigurarea sprijinului logistic pentru fiecare zi în parte, conform calendarului procedural.
Echipele de control și operatorii economici ce urmează a fi controlați vor fi stabiliți de către conducerile celor trei instituții ținându-se cont de încadrarea pe grupe de risc a unităților. Datele rezultate în urma controalelor vor fi centralizate la sfârșitul perioadei de control și vor fi prezentate conducerilor celor trei instituții partenere.
Prefectul județului Sălaj, Dari Toma, le-a cerut inspectorilor să verifice bine unitățile, astfel încât consumatorii să fie protejați.
Controalele vor debuta la data de 14 decembrie și se vor încheia la data de 30 decembrie 2021.
Ce vor urmări inspectorii CJPC, DSP și DSVSA
Conform legislației în vigoare, inspectorii vor avea în vedere în timpul controalelor: etichetarea produselor alimentare pe lanțul producător-consumator, calitatea serviciilor prestate în unitățile de alimentație publică, conformitatea în cazul produselor de import altele decât cele supuse controlului sanitar veterinar și pentru siguranta alimentelor si controlului fito-sanitar, informarea și educarea consumatorilor privind siguranța alimentelor; verificarea publicității produselor alimentare și serviciilor de alimentație publică; verificarea indicării prețurilor, rezolvarea sesizărilor și reclamațiilor de la consumatori, modul de respectare a condițiilor generale de igienă în unitățile controlate, modul de aplicare a prevederilor H.G. Nr. 355 din 2007 privind supravegherea sănătății lucrătorilor (controalele la angajare și controalele medicale periodice); modul de aplicare a prevederilor Ord M.S. Nr. 1225/5031 din 2003 privind efectuarea cursurilor pentru însușirea noțiunilor fundamentale de igienă de către personalul angajat, respectarea regulilor de igienă și a cerințelor privind siguranța alimentelor, verificarea respectării condițiilor de funcționare a obiectivelor supuse controlului sanitar veterinar, verificarea conformității ghidurilor de bune practici din domeniul siguranței alimentelor cu regulile de igienă a alimentelor și a principiilor HACCP; respectarea cerințelor veterinare și pentru siguranța alimentelor cu privire la importul/ exportul produselor alimentare de origine animală și non-animală, coordonarea activităților privind evaluarea și comunicarea riscului din punct de vedere al siguranței alimentelor pe întregul lanț alimentar; prevenirea apariției toxiinfecțiilor alimentare prin consumul produselor de origine animală și nonanimală.