In fiecare zi aflam prin intermediul presei ca a avut loc cel putin un accident rutier pe soselele Romaniei. Si nu de putine ori, cateva persoane isi pierd viata. Potrivit unor statistici, 8% din decesele provocate de accidentele de circulatie in Uniunea Europeana au loc in Romania. Cateva mii de romani isi pierd viata anual din cauza accidentelor. Insa soferii nu sunt singurii vinovati de aceste evenimente nefericite. Un exemplu veritabil este cazul permiselor auto din Arges. Au ajuns sa aiba permis si analfabetii.
Responsabili suntem, insa, toti. Si, totodata, inconstienti. Si autoritatile, care nu sunt in stare sa faca niste sosele asa cum sunt in tarile vecine, pentru ca unele accidente sunt cauzate tocmai de starea proasta a infrastructurii. Si politistii de la rutiera, care de multe ori „trec cu vederea” greselile soferilor pentru o mica „atentie”. Vinovati sunt si soferii care dau spaga, ca sa-i ierte pentru incalcarea legii. Ca sa nu mai spunem despre cei care fac depasiri la limita. Si instructorii de la scolile de soferi, care sunt mana in mana cu politistii din comisiile de examen si care, pentru bani, scot soferi pe banda rulanta.
O alta cauza o reprezinta soferii „smecheri” cu masini puternice, din cauza carora ti-e frica sa treci strada si pe trecerea de pietoni. De cate ori nu s-a intamplat ca victima sa fie declarata vinovata pentru accident? Mai lipsea ca soferul sa dea in judecata mortul, pentru ca i-a lovit masina. Ba, mai vedem cum multi presupusi vinovati, de obicei bogatani, sunt scapati de justitie, desi au trimis un om pe lumea cealalta. Unde e dreptatea in aceste cazuri?
Nu in ultimul rand, vinovati sunt si pietonii care traverseaza strada prin locuri interzise si care, practic, se expun pericolului de a fi loviti de un autoturism. Cu o astfel de legislatie, infrastructura dezastruoasa, precum si datorita inconstientei soferilor, nu e de mirare ca sunt atatea accidente. Daca ar fi legi mai dure in privinta conduitei rutiere si ar fi aplicate fara exceptii, probabil alta ar fi situatia. Dar legile sunt interpretabile, iar aplicarea lor se face, nu de putine ori, in functie de cine se afla la volan.