Luna viitoare, se dă startul inspecțiilorr la clasă pentru dascălii care doresc să se înscrie anul acesta la examenul de Titularizare.

Până în data de 6 mai, inspectoratele școlare trebuie să prezinte lista finală cu posturile vacante, scoase la concurs. Candidații vor putea depune deosarele în perioada 9-17 mai, iar în perioada 24 mai -30 iunie sunt programate probele practice de la Titularizare, respectiv inspecțiile la clasă, care vor fi înregistrate video, urmând ca rezultatele să se comunice în data de 4 iulie.

În 13 iulie, candidații vor susține proba scrisă, iar rezultatele inițiale vor fi făcute publice în data de 19 iulie, zi în care se vor putea depune și eventualele contestații.

Emiterea deciziilor de repartizare pe post sau catedră se va face în perioada 2-22 august.

Concursul de Titularizare se organizează de inspectoratele şcolare. Potrivit normelor în vigoare, Inspectoratul şcolar, prin inspectorul general, şi conducerile unităţilor de învăţământ răspund integral de buna desfăşurare a concursului.

E nevoie de cel puțin media 7 pentru un post pe perioadă nedeterminată

Probele practice de profil, pentru posturile care sunt condiţionate pentru ocupare de proba practică, se evaluează prin note de la 10 la 1. Rezultatele la aceste probe se aduc la cunoştinţă candidaţilor în ziua susţinerii probelor. Nota obţinută la proba practică în profilul postului sau la inspecţia specială la clasă în profilul postului are o pondere de 25% în media de
repartizare. Candidaţii care nu obţin la inspecţia la clasă sau la proba practică minimum nota 5 nu pot participa la proba scrisă, iar candidaţii care nu obţin minimum nota 7 la această probă nu pot ocupa posturi didactice/catedre vacante pe perioadă nedeterminată.

Cadrul didactic care a obţinut cel puţin media 8 la inspecţiile la clasă în profilul postului, dar nu mai puţin de 7 la fiecare dintre acestea, în cadrul examenului naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2022, pe parcursul anului şcolar 2021-2022, poate folosi acest rezultat şi în cadrul concursului naţional, sesiunea 2022, pentru angajare pe perioadă nedeterminată sau determinată. Cadrul didactic care a obţinut cel puţin media 5 la inspecţiile la clasă în profilul postului, în cadrul examenului naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2022, pe parcursul anului şcolar 2021-2022, poate folosi acest rezultat şi în cadrul concursului naţional, sesiunea 2022, pentru angajare pe perioadă determinată, pentru posturile didactice/catedrele care nu necesită probă practică/orală. În situaţia în care candidatul optează şi pentru susţinerea inspecţiei speciale la clasă în cadrul concursului naţional, sesiunea 2022, la media finală a concursului se ia în calcul nota obţinută la inspecţia specială la clasă în cadrul concursului.
Proba scrisă se evaluează prin note de la 10 la 1. Candidaţii care susţin probele în limbile minorităţilor naţionale primesc simultan varianta de subiecte atât în limba maternă, cât şi în limba română. Nota obţinută la proba scrisă are o pondere de 75% în media de repartizare.
Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie stabileşte 3 variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.

În cazul mediilor de repartizare egale obţinute la concurs, prioritate la ocuparea posturilor au, în ordine, candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educaţiei prin care se recrutează, se selectează, se pregăteşte şi se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate; candidaţii cu domiciliul în localitatea în care se află postul didactic solicitat; candidaţii care au dobândit gradul didactic I; candidaţii care au dobândit gradul didactic II; candidaţii care au dobândit definitivarea în învăţământ; candidaţii cu media cea mai mare obţinută la examenul de licenţă/absolvire a studiilor, respectiv media cea mai mare obţinută la examenul de bacalaureat pentru absolvenţii liceelor pedagogice.

În 2021, mai mult de jumătate dintre candidați au picat examenul

Anul trecut, la Titularizare, în Sălaj au reușit să obțină note de trecere mai puțin de jumătate dintre dascălii care s-au prezentat la concurs. Rata de promovare a fost de 40,3 la sută, în scădere considerabilă comparativ cu 2020, când procentul celor care au promovat examenul a fost de 61,53 %.

La Titularizare 2021 s-au prezentat 432 candidați, reprezentând 83,55% din totalul celor 517 candidați înscriși. În centrele de evaluare au fost notate până la urmă 385 de lucrări, întrucât 46 de candidați s-au retras din concurs după vederea subiectelor, invocând motive personale sau medicale, în conformitate cu prevederile metodologiei, iar 1 candidat a fost eliminat, pe motiv că i-a sunat telefonul în timpul examenului.

Din 432 de candidați, doar 2 au reușit să obțină nota 10, la disciplinele Consiliere psihopedagogică și Limba si literatura maghiară maternă.

Procentul notelor între 5 și 6,99 a fost de 36,36%.

De altfel, după anunțarea rezultatelor, șeful învățământului sălăjean și-a exprimat public nemulțumirea, arătându-se surprins că unii dascăli iau examenul de licență, la terminarea studiilor universitare, apoi dau cu bâta în baltă la Definitivat și Titularizare. „Pentru a obține rezultate foarte bune, trebuie să avem și sala profesorală foarte bine pregătită. Acum ne întoarcem spre partea de definitivare, și examen pentru titularizare. Nu stăm foarte bine nici aici, deși au crescut, pe partea de definitivare a profesorilor, mediile. Ei trebuie să obțină peste 8. Și acum, când se văd tot felul de statistici, poate multe nu sunt înțelese. Le-ați văzut. Partea de definitivare poate să se repete până când învață colegii noștri, ca să poată să ia un examen. Și este foarte bine, poate că dacă stau 2,3 sau poate 4 ani să-și pregătească acest exmen, pentru că nu aș vrea să arunc pisica în curtea învățământului universitar, dar dacă ei fiind sub forma de care se tot discută, de pregătire a profesorilor, ei sunt cei cu responsabilități în această zonă. Noi facem, prin Casa Corpului Didactic, cursuri de pregătire, dar este foarte, foarte puțin, pentru că atunci când și-au luat examenul de licență, înseamnă că au întrunit condițiile să devină profesori. Continuarea, să zicem, ca să fie titular în învățământ, mai trece încă un examen de titularizare”, spunea, anul trecut, inspectorul școlar general Vasile Bulgărean.