Nou-creata isterie nationala, anume testarea initiala a elevilor – marca Funeriu, nu va reusi sa demonstreze nivelul real al cunostintelor acumulate de elevi, dar nici sa creeze un sistem unitar de invatamant. Se doreste crearea unui sistem unitar de invatamant, bazat pe nivelul cunostintelor elevilor din fiecare an de invatamant preuniversitar. Scolile, de cand exista invatamant, sunt mai mult sau mai putin performante. Performanta lor este data de rezultatele elevilor la invatatura si procentajul elevilor care reusesc sa se integreze intr-un sistem de invatamant superior. Dar cum vor putea specialistii sa stabileasca „unitarul” cand scoala de la sat este cu totul altceva fata de cea de la oras, sau cand cele de la oras concureaza intre ele? Nu spunem ca nu se invata sau ca profesorii nu sunt buni, dimpotriva. Numai ca fiecare profesor si-a ales manualele dupa care preda la ora. Implicit, cunostintele acumulate de elevi vor fi diferite, abordarea subiectelor este diferita si rezultate sunt diferite. Acum se doreste aflarea nivelului cunostintelor elevilor, dar nu mai avem invatamantul de acum 10-15 ani, cand exista un singur manual pentru fiecare an de studiu si comparatia intre elevi se putea face foarte lejer. Al doilea motiv al ineficientei testelor este ca Ministerul Educatiei a publicat pe site modele de teste pentru fiecare materie, la fiecare an de invatamant. Cum poate un test sa arate cunostintele reale ale unui elev cand acesta a completat testul de pe net, iar a doua zi la scoala a primit exact acelasi test, obtinand o nota mare?!