decembrie 5, 2025

In căutarea transparenţei şi mai ales a eficienţei in cazul achiziţiilor publice

imagine-articol0_47060

Piaţa achiziţiilor publice atinge în România o sută de miliarde de euro pe an, bani pe care se bat o sumedenie de firme. Problema e când contractele de achiziţii se fac fără transparenţă. Adesea se constată că investiţia publică este recepţionată, iar la o evaluare îţi dai seama că nu face mai mult de jumătate, că au fost utilizate cele mai ieftine materiale, fără durabilitate, calitatea este scăzută şi problemele apar la punerea în funcţiune. 

Cadrul legislativ trebuie modificat, procedurile de cheltuire a banului public să devină simple şi cu mult mai transparente. Ordonanţa de Guvern nr. 34/2006 – Legea achiziţiilor publice a fost îndelung dezbătută cu funcţionarii care se ocupă de cheltuieli, dar şi cu agenţii economici privaţi care fac servicii în folosul statului. Guvernul intenţionează să modifice Legea achiziţiilor publice de la 1 ianuarie 2016. În noul proiect, un contract de achiziţie publică va fi atribuit pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, care va lua în calcul preţul, dar şi calitatea produsului sau a serviciului care urmează să fie achiziţionat, statul sau autoritatea publică având dreptul să nu comunice de ce a respins o ofertă. 
În O.G. nr. 34/2006, criteriul de bază era preţul. “Numai că preţul cel mai scăzut nu duce la calitate”, susţine Valeriu Crişan, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Sălaj. În Franţa, de pildă, ofertanţii cu preţul cel mai mare şi ofertanţii cu preţul cel mai mic sunt eliminaţi din competiţie, lăsând piaţa achiziţiilor publice să se regleze singură. stop_coloana Revenind la spusele lui Valeriu Crişan, el este de părere că din cauza preţului cel mai mic executantul nu poate onora lucrarea şi se retrage. Asta presupune o nouă licitaţie şi depăşirea termenului de dare în folosinţă a lucrării. “Este necesară o lege simplă, clară şi eficientă a achiziţiilor publice care să ducă la creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene. Apoi ar trebui aplicate sancţiuni severe pentru cei care au câştigat licitaţia dar nu şi-au onorat angajamentul, sancţiuni cu garanţii aferente. Ofertanţii mincinoşi care n-au capacitatea să-şi susţină oferta vor fi astfel eliminaţi”, a mai spus Crişan.
Există o nouă directivă în acest sens la nivel european, care pleacă de la ideea că funcţionarea pieţei interne este puternic influenţată de achiziţii, deci transparenţa decizională promovează competiţia şi concurenţa în domeniul achiziţiilor şi investiţiilor.
Proiectul noii legi a achiziţiilor publice reglementează regimul juridic al contractelor de achiziţie publică, procedura de atribuire a acestor contracte, precum şi aspecte legate de derularea contractului.