CFR SA nu a efectuat in perioada 2008-2009 reparatii capitale la niciun kilometru de cale ferata, in conditiile in care sunt necesare astfel de lucrari pe aproape 5.500 km, pentru ca, potrivit autoritatilor, sumele de la buget si veniturile proprii ale companiei sunt insuficiente pentru investitii.
Infrastructura feroviara este administrata si intretinuta de CFR SA, companie aflata in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI). Veniturile proprii ale CFR SA sunt constituite din taxa pe utilizarea infrastructurii, pe care o percepe de la companiile care transporta marfuri si persoane pe calea ferata. „In prezent, se inregistreaza 5.493 km de linii curente si directe scadente la reparatie capitala, in conditiile in care, pana in 2007, se reparau capital, in limita transferurilor bugetare alocate, sub 40 km pe an, iar in ultimii doi ani (2008-2009), nu s-au efectuat reparatii la niciun kilometru de cale ferata”, se arata intr-un document al MTI, obtinut de MEDIAFAX.
Potrivit documentului, in acest an, fondurile de la bugetul de stat pentru reparatiile capitale au reprezentat 1,75% din necesarul fundamentat, fata de 12,76% in perioada 2000-2008. Subfinantarea infrastructurii feroviare a dus la numeroase restrictii de viteza – ca masura de siguranta a circulatiei – si scaderea numarului de linii pe care se poate circula cu viteza maxima proiectata.
Pe reteaua feroviara sunt in prezent 3.837 de poduri si podete cu durata de exploatare expirata, 642 trebuie inlocuite urgent, iar la 11.292 sunt necesare reparatii capitale.
Din 170 de tunele, la 67 trebuie efectuate reparatii capitale. Intr-o situatie asemanatoare se afla si instalatiile de siguranta circulatiei, de semnalizare, de centralizare si bloc de linie automat. La 945 de statii (cu 17.079 de macazuri), dintr-un total de 1.087 de statii ( cu 22.004 macazuri), sunt scadente la reparatii capitale. „In cazul mentinerii situatiei prezentate exista premise certe ca pe termen mediu infrastructura unui numar semnificativ de linii de cale ferata sa devina neutilizabila, respectiv se va ajunge la incapacitatea asigurarii starii de functionare a elementelor infrastructurii feroviare publice la paramentrii normali stabiliti si perturbarea accesului pe infrastructura feroviara publica, cu afectarea intereselor majore ale economiei nationale si ale factorilor sociali”, se precizeaza incheierea documentului.
In 2008-2009 nu s-au facut reparatii capitale la calea ferata
Articole
APIA: Fermierii pot cere banii de motorină
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potenţialii beneficiari că până la data de 31 ianuarie 2025, inclusiv, se depun Cererile de plată pentru rambursarea ajutorului de stat pentru cantităţile de motorină achiziţionate şi utilizate în agricultură aferente trimestrului IV al anului 2024 (perioada 01 octombrie – 31 decembrie 2024). Cererile se depun la APIA Sălaj de către administrator/ reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia, caz în care împuternicirea este emisă de către administratorul /reprezentantul legal…
Mai mult...Comisia Europeană a aprobat bani pentru fermierii români afectați de secetă. Cine primește banii
Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat în valoare de două miliarde de lei (400 de milioane de euro) pentru despăgubirea fermierilor români afectați de secetă. Vor primi sprijin financiar din acești bani producătorii agricoli care au fost afectaţi în mod direct de seceta severă din perioada septembrie 2023 – august 2024. Sumele sunt pentru culturi de grâu, triticale, orz, ovăz, rapiţă, floarea soarelui şi porumb. Pentru a beneficia de ajutoare financiare, producătorii agricoli trebuie…
Mai mult...