Cooperativa de Consum este organizata si functioneaza in prezent in baza Legii nr.1/2005, fiind o principala sursa de venit la bugetul de stat si bugetele speciale. Aportul cooperatiei la aceste bugete este anual de circa 30 miliarde de lei vechi. Conform Legii nr.1/2005, cand o cooperativa inregistreza pierderi de peste 50% din capitalul social, aceasta trebuie sa-si declare dizolvarea.
Organizatiile cooperatiei de consum, dupa situatiile financiare ale anului 2008, trebuie sa plateasca un impozit forfetar de 168.000 lei in conditiile cand impozitul pe profit anual platit era de 12.500 lei in medie.
Rezultatele financiare anuale ale organizatiilor cooperatiste salajene sunt simbolice, de circa 130.000 lei, datorita unor factori obiectivi in cea mai mare parte, a caror analiza nu este cazul a face in acest material.
Efectul impozitului forfetar este inregistrarea de pierderi de catre fiecare organizatie, cu finalitate Faliment.
Se pune problema care este efectul acestui impozit asupra bugetului de stat si speciale in care scris exemplificam situatia Cooperativei Hida, dupa situatiile financiare ale anului 2008:
-Venituri la buget conform grilelor din normele de calcul al impozitului forfetar 8.500 lei;
-Contributii ale cooperativei in anul 2008 dupa cei 16 salariati: Impozit salarii – 18.458; CAS – 60.271; TVA – 45.988; Fond sanatate – 27.977; Fond somaj – 3.075; Impozit profit – 2.161. Total contributii: – 157.930
In cazul prezentat, prin falimentarea organizatiei cooperatiste bugetul de stat si cele speciale pierd 149.330 lei. Prin trimiterea in somaj al celor 16 salariati pierderea se majoreaza cu circa 130.000 lei. In total prin falimentarea cooperativei se pierde de catre bugetul de stat si cele speciale 279.330 lei. Aceasta pierdere este numai la nivelul unei singure organizatii, dar in judet sunt 23 de coopertive si la nivelul national circa 900.
Desigur initiatorii actului normativ al impozitului forfetar au dorit sa atraga noi resurse financiare la buget si fiecare agent economic sa contribuie. Nu s-au luat in calcul, din pacate, efectele acestui impozit asupra organizatiilor cooperativei de consum si pierderilor mari de resurse financiare ale statului.
Concluzia care se desprinde este: anularea Impozitului Forfetar pentru a nu distruge Cooperatia de Consum si Mestesugareasca, care sunt singurii agenti economici care au mai supravietuit in judet dupa anul 1990.